A kortárs elsősegélynyújtás-oktatás hatékonysága felső tagozatos általános iskolások körében / Tóth Anna, Bánfai-Csonka Henrietta, Bánfai Bálint
Bibliogr.: p. 14. - Abstr. hun., eng.
In: Magyar Mentésügy. - ISSN 0209-7060. - 2019. 32. évf. 1-2. sz., p. 8-14.
Bevezetés: A költséghatékony "tömegoktatás" egy megfelelő módszere lehet a kortárs-oktatás. Célunk a kortárs-oktatás hatékonyságának felmérése volt általános iskolások körében. Módszerek: A kutatásban három különböző általános iskola diákjai vettek részt (N=481, 10-14 évesek), 2018 január és 2019 február között. Az eszméletlen beteg ellátásával kapcsolatos elméleti ismeretek és gyakorlati készségek, valamint az önértékelés kerültek felmérésre. A gyerekek az "esetcsoport 1 "-ben egy egészségügyi szakember által (n=46), az "esetcsoport 2"-ben kortárs-oktatók által (n=323) kerültek oktatásra, míg a kontoll-csoportban nem kerültek oktatásra (n=92). 17 kortárs-oktató került képzésre. A foglalkozás 45 perces volt (elmélet és gyakorlat). Az adatfelvétel kérdőívvel (ismeretek) és az eszméletlen beteg ellátásával kapcsolatos gyakorlat megfigyelése közben kitöltött csekklistával (készségek) történt. Eredmények: Az "eset1"-ben (p<0,001) és az "eset2-ben" (p<0,001) lévő diákok jobban teljesítettek, mint a kontrollcsoport tagjai. Az "eset1" tagjai jobban teljesítettek, mint az "eset2" tagjai. A korábbi elsősegélynyújtási ismerettel rendelkezők minden csoportban jobban teljesítettek (p<0,001). Az önértékelés a következőképpen alakult: "eset1"-ben 97,8%, "eset2"-ben 92,6%, kontrollcsoportban 87%. Következtetések: A kortárs-oktatók által oktatott gyerekek képesek megtanulni az ellátás alapjait, jobban teljesítettek, mint a kontroll-csoport. Ennek ellenére, a szakember által oktatott csoport jobban teljesített, mint a kortársak által oktatott csoport. Az önértékelést bármely típusú oktatás javította. Kulcsszavak: elsősegélynyújtás oktatás, gyerekek, kortárs-oktatás.