Az óvodás és kisiskolás gyermekek baleset-megelőzési ismeretei és attitűdjei / Király Adrienn Erzsébet, Deutsch Krisztina
Bibliogr.: p. 253. - Abstr. hun., eng.
In: Egészség-akadémia. - ISSN 2061-2850, eISSN 2063-8140. - 2016. 7. évf. 4. sz., p. 246-253. : ill.
Bevezetés: Számos kutatás beszámol a gyermekek körében előforduló balesetekről, azonban nincs kellő információnk a baleset-megelőzési felfogásaikról és arról, hogy milyen ismereteik vannak azok lehetséges következményeiről. Célkitűzés: A vizsgálatunk célja, hogy feltárjuk az óvodás és kisiskolás gyermekek baleset-megelőzési ismereteit, attitűdjeit. További célul tűztük ki, hogy felmérjük, milyen változásokat tudunk elérni ezekben egy baleset-megelőzési oktatás hatására. Módszer: A mintát nagycsoportos óvodások és 1-3. osztályos általános iskolai tanulók képezték. Az oktatás előtt és után egy saját szerkesztésű, félig strukturált interjúval mértük fel 67 gyermek tudását. Leíró statisztikát, Khi-négyzet próbát, egymintás párosított T-próbát végeztünk. Az eredményeket szignifikánsnak tekintettük, ha p 0,05. Eredmények: A gyermekek baleset-megelőzési ismeretei számos területen hiányosak. Oktatás hatására a veszélyforrásokkal kapcsolatos ismeretek és a baleset-megelőzésre végzett tevékenységek bővültek. A leánygyermekek jobban tartanak a balesetektől, mint a fiúk (p=0,001), s a barátaikat is nagyobb arányban óvják (p =0,003), mint a fiú társaik. Megbeszélés: A balesetek gyakori előfordulása miatt a gyermekek és a szülők baleset-megelőzéssel kapcsolatos tudása bővítésre szorul. Az oktatási kísérlet igazolta, hogy a gyermekek igen jól fejleszthetők: baleset-megelőzési ismereteikben és hozzáállásukban is elérhető változás.