Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=84187
MOB:2008/3
Szerzők:Kas Bence; Lukács Ágnes
Tárgyszavak:BESZÉD
Folyóirat:Magyar Pszichológiai Szemle - 2008. 63. évf. 1. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/0016/0016-overview.xml]


  A magyar vonatkozó mellékmondatok megértése tipikus és zavart nyelvi fejlődésben  / Kas Bence, Lukács Ágnes
  Bibliogr.: p. 83-85. - Abstr. hun., eng.
  In: Magyar Pszichológiai Szemle. - ISSN 0025-0279, eISSN 1588-2799. - 2008. 63. évf. 1. sz., p. 51-85. : ill.


Az összetett mondatok feldolgozására vonatkozó hipotézisek egyrészt nem különíthetőek el a hagyományosan vizsgált angolban, másrészt nem alkalmazhatóak közvetlenül tipológiailag eltérő nyelvekre. Tanulmányunk fő kérdései 1. a szerkezeti tényezőkkel összefüggő nyelvfüggetlen vagy specifikus feldolgozási nehézségekre, 2. a nyelvfejlődési zavarra jellemző profilbeli eltérésekre, illetve 3. a mondatmegértési teljesítmény és az általános információfeldolgozási képességek kapcsolatára irányultak. 12 fő iskoláskorú, nyelvfejlődési zavart mutató (NyZ), illetve hozzájuk receptívszókincs-pontszámban illesztett tipikus fejlődésű (TF) gyereket vizsgáltunk. A különböző vonatkozós szerkezetek megértését mondatlejátszási helyzetben teszteltük. A statisztikai elemzés szignifikáns csoport- és szerkezeti hatásokat jelzett, többek közt a főmondat megszakítottsága, a fej szerepe és a perspektívaváltás hatását. A mondattípusok viszonylagos nehézsége az OS > SS > OO > SO sorrendet mutatta. Miután ugyanazok a mondatszerkezetek bizonyultak nehezebbnek mindkét csoport számára, eredményeink a nyelvfejlődési zavar nem reprezentációs elméleteit támogatják. A visszafelé számterjedelmet mint kovariánst tartalmazó statisztikai elemzés nem jelzett szerkezeti hatásokat, ami arra utalhat, hogy a szerkezetek közti bonyolultságbeli eltérések valójában a verbális munkamemória és a végrehajtó funkciók terhelésében jelentkező különbségek.