Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=160133
MOB:2022/4
Szerzők:Kapus Krisztián; Tóth Gábor; Mák Kornél; Fejes Éva; Bank Gyula; Hesszenberger Dávid; Fehér Gergely; Tibold Antal
Tárgyszavak:ISKOLÁK; KIÉGÉS (BURNOUT); DEPRESSZIÓ
Folyóirat:Lege Artis Medicinae - 2022. 32. évf. 8-9. sz.
[https://www.elitmed.hu/kiadvanyaink/lam--lege-artis-medicin---/]


  Kiégés vizsgálata pedagógusok körében / Kapus Krisztián [et al.]
  Bibliogr.: p. 371. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.33616/lam.32.028
  In: Lege Artis Medicinae. - ISSN 0688-4811. - 2022. 32. évf. 8-9. sz., p. 365-371. : ill.


HÁTTÉR - A kiégés (burnout) egyre inkább elterjedt jelenség, amely kiemelten érinti a szociális szférában dolgozó munkavállalókat. Munkánk célja a kiégés jelenségének vizsgálata pedagógusok körében. MÓDSZEREK - Demográfiai adatok felvétele mellett a kiégés vizsgálatához a Maslach Burnout Inventory (MBI) kérdőívet használtuk, a kognitív/viselkedésbeli hibákat, diszfunkcionális elvárásokat pedig a Disz funk cionális Attitűd Skála (DAS) segítségével térképeztük fel. A hangulatzavar kimutatásához a Beck-féle depresszió rövidített kérdő ívet alkalmaztuk, továbbá erőfeszítés-jutalom-egyensúlytalanság kérdőív és Társas Támogatás kérdőív is kitöltésre került. EREDMÉNYEK - Összesen 399 fő töltötte ki a kérdőívet: 340 nő és 59 férfi. A munkavállalók döntően a fiatal/középkorú korcsoporthoz tartoznak, a 35-55 év közöttiek aránya 70%. Az átlagos kiégési pontszám 59,3 (SD = 13,6), melyből 41 fő (11,9%) alacsony, 298 fő közepes (86,1%) és 7 fő (2,0%) súlyos kiégéssel érintett. Multivariációs analízis során a női nem (OR: 2,917), a sokgyermekes család (OR: 4,157), a megfelelő javadalmazás (OR = 3,306), a munkával eltöltött évek (OR: 2,732), és a szakmai megbecsülés hiánya (OR: 1,464) bizonyultak a kiégés független rizikótényezőinek (p < 0,05 minden esetben). A depresszió súlyossága, a disz funk cionális attitűdök és a kiégés között pozitív kapcsolat igazolódott (r 2 = 0,415, p < 0,001; r 2 = 0,237, p < 0,001). KÖVETKEZTETÉS - Eredményeink alapján a pedagógusok jelentős része közepes fokú kiégésben, 2%-a pedig súlyos fokú kiégésben szenved. A kiégésnek vannak befolyásolható (munkahelyi javadalmazás, megbecsülés) és nem befolyásolható tényezői (életkor, nem, család), melyeket az esetleges prevenciós, illetve intervenciós beavatkozások során figyelembe kell venni.  Kulcsszavak: kiégés, depresszió, diszfunkcionális attitűdök, tanár