Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=159096
MOB:2022/4
Szerzők:Jakab Judit
Tárgyszavak:KISEBBSÉGI CSOPORTOK; HÁTRÁNYOS HELYZET; OKTATÁS; TÁRSADALMI KÖRNYEZET
Folyóirat:Acta Medicinae et Sociologica - 2022. 13. évf. 35. sz.
[https://epa.oszk.hu/html/vgi/kardexlap.phtml?id=2535]


  "Nem tudom, hogyan lehet rájuk hatást gyakorolni..." Pedagógusok a roma tanulók oktatásáról / Jakab Judit
  Bibliogr.: p. 86-88. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.19055/ams.2022.11/29/4
  In: Acta Medicinae et Sociologica. - ISSN 2062-0284, eISSN 2559-866X. - 2022. 13. évf. 35. sz., p. 71-88. : ill.


Tanulmányunkban a roma tanulók tömeges iskolai jelenlétének egyik sajátos vonatkozásával foglalkozunk: azzal, hogy a székelyföldi társadalmi környezet milyen kontextust teremt a roma tanulók beiskolázásának. A térségi társadalmi kontextus jellemzőinek felvázolását követően a térségben roma tanulókat oktató pedagógusok körében végzett interjús kutatás anyagai alapján azokat a pedagógusi percepciókat mutatjuk be, amelyek számukra a tanulók kulturális másságával való szembesülés kihívásait hordozzák. Kutatási eredményeink azt mutatják, hogy a roma többségű osztályokban tanító pedagógus munkájának egy jelentős része nem az oktatásra, hanem a kulturális másság kezelésre irányul. A székelyföldi térség sajátos társadalmi viszonyai közepette a roma gyerekek oktatásában a szociális jellegű megközelítés (mélyszegénység) és a módszertani megoldások keresése mellett célravezető figyelmet szentelni az oktatási folyamatot ennél tágabb, ugyanakkor mélyebb szinten keretező társadalmi viszonyoknak is.  Kulcsszavak: roma tanulók oktatása, pedagógusi percepciók, társadalmi környezet