Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=108408
MOB:2013/4
Szerzők:Jäger Anett; Tigyiné Pusztafalvi Henriette
Tárgyszavak:KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK; STATISZTIKA; SZEXUÁLIS ÚTON TERJEDŐ BETEGSÉGEK; SZEXUÁLIS NEVELÉS; ISKOLÁK
Folyóirat:Egészség-akadémia - 2013. 4. évf. 1. sz.
[https://etk.pte.hu/oktatas_aloldalak/egeszseg-akademia-folyoirat]


  Szexuális magatartás vizsgálat a középiskolások körében / Jäger Anett, Tigyiné Pusztafalvi Henriette
  Bibliogr.: p. 58. - Abstr. hun., eng.
  In: Egészség-akadémia. - ISSN 2061-2850, eISSN 2063-8140. - 2013. 4. évf. 1. sz., p. 50-58. : ill.


A szexuális egészségfejlesztés elengedhetetlen része kell, hogy legyen a primer prevenciónak, amire már korábban is felhívták a figyelmet a szakemberek. Ezt erősítik meg az újabb vizsgálatok, melyből kiderült, hogy a 9. és 11. évfolyamos diákok 40,6%-nak már volt szexuális kapcsolata. A fiúk közel 40%-a, míg a lányok kicsivel több, mint 25%-a 14, vagy annál fiatalabb életkorban kezdte a szexuális életet. Az aktív szexuális életet élők közül a nem védekezők aránya 10,2% volt, ami a 2006-os adatokhoz képest emelkedést mutat (7,3%). Kutatásunk célja volt megvizsgálni az iskolai szexuális nevelés hatékonyságát, különös tekintettel a fiatalok fogamzásgátlással és a szexuális úton terjedő betegségekkel kapcsolatos tudására, egyben fel kívántuk mérni, hogy a média milyen hatással van a serdülők szexuális aktivitására. Továbbá vizsgáltuk, hogy a vallásos hitélet protektív hatásként jellemezhető-e. Az eredmények alapján megállapítható, hogy az iskolai szexedukáció a vártnál alacsonyabb mértékben, de tendenciaszerűen (p=0,069) befolyásolja a fiatalok tudását a fogamzásgátlási ismereteket illetően, mivel magasabb arányban rendelkeztek megfelelő szintű ismeretekkel azok, akik kaptak felvilágosítást az iskolában, mint azok, akik nem. Ugyanakkor a vallásnak nem jelenik meg a protektív hatása sem a szexuális aktivitást (p=1), sem pedig a nemi élet kezdetének időpontját illetően (p=0,292). A vizsgálat eredményei rámutattak arra, hogy a jövőben nagyobb hangsúlyt kell fektetni az iskolai szexedukációra és annak fejlesztésére, hogy a fiatalok számára átfogóbb tudást tudjon biztosítani a szexualitás minden aspektusában. Egyúttal fontos lenne, hogy a szexuális nevelést az egyházi iskolákban is nagyobb hangsúllyal kezeljék, mert a vallás már nem késlelteti a fiatalok szexuális kapcsolatainak kezdetét.