Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=99088
MOB:2011/4
Szerzők:Varjúné Bogdán Mária
Tárgyszavak:GYÓGYNÖVÉNYEK; EURÓPAI UNIÓ; FITOTERÁPIA; JOGSZABÁLYOK
Folyóirat:Gyógyszereink - 2011. 61. évf. 2-3. sz.
[https://www.ogyei.gov.hu/gyogyszereink_ogyei/]


  A gyógynövények és a gyógyhatású készítmények lehetőségei - az EU-szabályozás tükrében - a jelenlegi jogszabályi környezetben / Varjúné Bogdán Mária
  Abstr. hun.
  In: Gyógyszereink. - ISSN 0434-9784, eISSN 2498-9290. - 2011. 61. évf. 2-3. sz., p. 40-51. : ill.


A gazdaságilag fejlett államokban a huszadik század második felében kezdődött, s napjainkra is jellemző, hogy a kémiai eredetű, szintetikus hatóanyagot tartalmazó gyógyszeres kezelésekkel szemben egyre több ellenérzés alakul ki. Ez az ellenérzés valóságos lavinaként egy új gazdasági ágazatot, a természetes eredetű anyagot/hatóanyagot tartalmazó termékek előállítását/forgalmazását indította be. Az ebben az új ágazatban részt vevők köre igen széles skálát ölel fel: a tradicionális és népi gyógymódok méltó művelőitől kezdve, a szakmai hozzáértők körén át, egészen a zavarosban működő kuruzslókig és "kóklerek"-ig. A természetes anyagok iránti igény nagy, de azt jóval meghaladja a piaci kínálat. A túlkínálat arra ösztönöz egyes gyártókat/kereskedőket, hogy morális és jogi szabályokat felrúgva, az ember legnagyobb értékének, az egészségének a hiányát kihasználva igyekezzenek minél több fogyasztót nyerni piacuknak. Mindezt nyugodt lelkiismerettel teszik, még akkor is, ha a félrevezetés/becsapás az egészség rovására, a betegség további fennállásához vagy egy visszafordíthatatlan állapothoz vezet. E rövid összeállítás célja kettős; egyrészt az egészségügyi termékek, ezen belül a gyógynövénytermékek jelenlegi magyarországi piacára jellemző állapotról egy rövid áttekintést adni, másrészt a gyógynövények és (gyógyszer)készítmények jelenlegi szabályozása alapján bemutatni azok engedélyezési, piaci lehetőségeit és helyzetét.