A személysérüléses közúti közlekedési balesetek statisztikájának története Magyarországon 1928 és 2024 között / Máténé Bella Klaudia, Lovászné Skach Edit, Szabó Zsófia Janka
Bibliogr.: p. 644-647. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.20311/stat2025.07.hu0617
In: Statisztikai Szemle. - ISSN 0039-0690. - 2025. 103. évf. 7. sz., p. 617-647. : ill.
Tanulmányunkban ismertetjük, hogyan alakult az elmúlt 96 évben a közúti közlekedési balesetek hazai statisztikájának története, különös figyelmet szentelve a baleseti adatfelvétel módszertani változásainak. A vizsgált időszakban a technikai fejlődéssel és az életszínvonal növekedésével együtt járt a közútijármű-állomány és a közúti forgalom bővülése, amelynek sajnálatos velejárója volt a közúti balesetek számának rohamos emelkedése is. Ugyanakkor a fokozatosan bővülő, egyre több és egyre szigorúbb közlekedési szabályt tartalmazó KRESZ (Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása), valamint a közlekedésbiztonsági intézkedések megjelenése kedvezően hatott a balesetek számának alakulására az utóbbi néhány évtizedben. A Magyar statisztikai évkönyvek adatainak feldolgozása alapján kijelenthetjük, hogy az egyes korszakok baleseti adatait jelentősen befolyásolták a közlekedési szabályok és a rendőrség közúti ellenőrzési gyakorlatának változásai. Kulcsszavak: közúti közlekedési baleset, sérült, KRESZ