Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=168182
MOB:2024/2
Szerzők:Zsuga Judit
Tárgyszavak:OLVASÁS; TANULÁS; LÁTÁSI ÉRZÉKELÉS
Folyóirat:Egészségügyi Innovációs Szemle - 2024. 3. évf. 1. sz.
[https://ojs.lib.unideb.hu/egisz]


  Az olvasástanítás hierarchikus ortográfiás módszere - bizonyítékok és lehetőségek / Zsuga Judit
  Bibliogr.: p. 15-17. - Abstr. hun., eng.
  In: Egészségügyi Innovációs Szemle. - ISSN 2939-6026. - 2024. 3. évf. 1. sz., p. 2-17. : ill.


Az olvasás az egyén tanult képessége, ami lehetővé teszi írott szöveg megértését és értelmezését. Az OECD országokban a szövegértés terén mért PISA (Programme for International Student Assessment) pontszámok fokozatos romlása alapján felvethető, hogy az olvasás tanításában szükség lehet új megközelítések kidolgozására, elsősorban a jelenlegi módszerekkel rosszul boldogulók számára. Az olvasástanítás hagyományosan a hang-betű megfeleltetés (silabizálás) elsajátításával kezdődik a betűkön alapuló írásrendszert használó országokban. Magyarországon a továbblépést rendszerint az egyes szótagokat alkotó betűk hangos összeolvastatása jelenti. Az agyműködés sajátosságaira fókuszáló kutatások felvetik, hogy az ortográfiás-morfológiai szegmentálásra alapozott módszerek igen eredményesek lehetnek. A továbbiakban bemutatásra kerül egy, a betű-bigram-morféma tagoláson alapuló, jelenleg pilot szakaszban járó, ún. hierarchikus ortográfiás olvasástanítási módszer, ami a jelenleg ismert neurobiológiai alapokra építve az agyi ventrális vizuális feldolgozólánc sajátosságait igyekszik figyelembe venni. A módszer lényege, hogy az olvasástanulás során a teljes szavak összeolvasás során, a betű - bigram (két, az adott nyelvben gyakran egymás mellé kerülő betű) - morféma (a legkisebb, már önálló jelentéssel bíró nyelvi egység) hierarchia szerint halad a tanulás. A gyerekek kezdettől fogva összefüggő magyar szöveget olvasnak hangos olvasással, mely biztosítja, hogy a gyerekek kontextuálisan gazdag környezetben találkozzanak az írott nyelvi elemekkel. Az hierarchikus ortográfiás olvasástanítási módszer jelentőségét a jövőbeli kontrollált vizsgálatok eredményei dönthetik el.  Kulcsszavak: ortográfia, vizuális szóforma terület, bigram, morféma, ortográfiás olvasástanítási módszer