Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=168656
MOB:2024/1
Szerzők:Bérdi Márk; Bálint Márton; Selma, Kacimi El Hassani; Kisdi Gellért; Safrankó Dorottya; Robert J. Cramer
Tárgyszavak:PSZICHOLÓGIA; KOMPETENCIA; ÖNGYILKOSSÁG; KOCKÁZAT
Folyóirat:Pszichoterápia - 2024. 33. évf. 1. sz.
[https://www.mentalport.hu/a-folyoirat/korabbi-szamok/]


  Az öngyilkosság kockázatának becslése és kezelése: egy kompetencia alapú megközelítés és egy tréning tervének bemutatása : 2. r. / Bérdi Márk [et al.]
  Bibliogr.: p. 14. - Abstr. hun., eng.
  In: Pszichoterápia. - ISSN 1216-6170. - 2024. 33. évf. 1. sz., p. 4-15. : ill.


Az öngyilkosság átfogóan és hazai szinten egyaránt jelentős népegészségügyi probléma. A pszichológusok, pszichiáterek és más szakemberek képzése kulcsfontosságú abban, hogy a szuicid krízisben lévők a lehető legjobb ellátásban részesüljenek. A tanulmány fő célja, hogy bemutassa az öngyilkosság-megelőzés alapvető kompetenciamodelljére (Core Competency Model of Suicide Prevention=CCM) épülő képzés hazai adaptációját. Tanulmányunkban először röviden áttekintjük a szuicid prevencióval foglalkozó szakirodalomban nyomon követhető trendeket, paradigmaváltásokat: (1) predikció helyett terápiás célú kockázatmeghatározás, (2) "gondolatból tett" elméletek és a szuicidalitás fluiditás elméletének megjelenése, (3) kulturális stressz és egyéb kulturális változók szerepének hangsúlya, valamint (4) a bizonyítottan hatékony szuicid prevenciós intervenciókat. Ezek a változások hatással voltak az öngyilkosság megelőzésének most bemutatott kompetenciamodelljére, valamint a képzés tartalmának kialakítására. Ismertetjük a képzés egy lehetséges tematikáját, amely a tíz kulcskompetencia sorrendjét követve fókuszál a szakemberek öngyilkossággal kapcsolatos önreflexiójának fejlesztésére, a kockázatmeghatározásra, a szuicid pácienssel való kapcsolat kialakítására, a kockázatbecslés dokumentációjára és a szakember öngondoskodására. Hangsúlyozzuk a kultúra- és kisebbségspecifikusság szükségességét az öngyilkosság-megelőzés elméletében és gyakorlatában. A tanulmány végén javaslatokat teszünk a tíztételes, az öngyilkosság megelőzésében és felmérésében kulcsfontosságú kompetenciákat mérő eszköz (SCAF-R, Suicide Competency Assessment Form - Revised) validitás-vizsgálataira, valamint a képzés lehetséges alkalmazási területeire, fejlesztésére.  Kulcsszavak: kompetencia, öngyilkosság, szakemberek, megelőzés, képzés