Online terápia - online képzés? : szempontok a távterápiás gyakorlat megkerülhetetlen dilemmáihoz / Tari Annamária, Szőnyi Gábor
Bibliogr.: p. 14. - Abstr. hun., eng.
In: Pszichoterápia. - ISSN 1216-6170. - 2023. 32. évf. 1. sz., p. 4-14. : ill.
A távterápia elterjedését felgyorsította a COVID járvány. A szerzők abból indulnak ki, hogy az online pszichoterápia gyakorlata fennmarad, növekszik. Akár technikai módosításnak, akár új pszichoterápiás szettingnek tekintjük a távterápiát, szembesülünk azzal a kérdéssel, hogy milyen képzés tartozik hozzá. Több dimenzióban áttekintve az online-offline működés közötti eltéréseket, magunk inkább önálló helyzetként gondolkozunk az online elrendezésről, ami számos vonatkozásban áthatja a terápiás kapcsolatot, folyamatot. A szerzők véleménye szerint a távterápia és így a távterapeuta képzése még tapasztalatgyűjtési, kísérleti szakaszban van. Összefoglalják mindazokat a kérdéseket, melyekbe a szakmának - a képzést szolgáltató egyetemeknek, módszertani egyesületeknek, az ellátást szolgáltató műhelyeknek, terapeutáknak - közös álláspontra kellene jutniuk. A szakmai protokollba és a pszichoterápiás etikai kódexbe is be kell építeni a távterápiás szempontokat. Mindehhez a távterapeuta-képzés beindításával párhuzamosan javasolják, hogy kutatások is induljanak. Ha a gyakorlati terjedéshez nem társul képzés, akkor várható, hogy a pszichoterápia utóbbi időben megszerzett társadalmi elismerése lecsökken. Kulcsszavak: online pszichoterápia, online képzés, szetting, online munka sajátosságai, kutatás