Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=161626
MOB:2023/1
Szerzők:Beregi Erika; Bognár József
Tárgyszavak:ISKOLAEGÉSZSÉGÜGY; EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS; EGÉSZSÉGNEVELÉS; MOZGÁS
Folyóirat:Egészségfejlesztés - 2023. 64. évf. 1. sz.
[https://ojs.mtak.hu/index.php/egfejl/index]


  Iskolai egészségfejlesztési programok vizsgálata az Észak-Magyarország régióban: fókuszban a fizikai aktivitás / Beregi Erika, Bognár József
  Bibliogr.: p. 10-12. - Abstr. hun., eng. - DOI: https.//doi.org/10.24365/ef.8883
  In: Egészségfejlesztés. - ISSN 1786-2434, eISSN 2498-6666. - 2023. 64. évf. 1. sz., p. 2-13. : ill.


Bevezetés: A családi és iskolai színtereknek kiemelt feladata van az egészséggel kapcsolatos ismeretek, szokásrendszerek és értékek átadásában. Az egészségfejlesztési programok lényeges szerepet töltenek be a nevelési-oktatási folyamat során, ugyanakkor az iskolák egészségtudatos fizikai aktivitásra kifejtett tevékenysége szempontjából sem elhanyagolhatóak. A kutatás célja az Észak-Magyarország régió középfokú nevelési-oktatási intézményeiben készített egészségfejlesztési programok bemutatása, kiemelten a tanulók fizikai aktivitását fokozó tartalmak, lehetőségek oldaláról. Módszertan: Többlépcsős mintavételi eljárást követően, dokumentumelemzés módszerét alkalmazva, az Észak-Magyarország régióban található középfokú nevelési-oktatási intézmények egészségfejlesztési programjait és céljait tanulmányoztuk. A vizsgálatban 36 egészségfejlesztési program szerepelt, melyből 18 Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye, 9-9 pedig Heves és Nógrád vármegye iskoláiból került kiválasztásra. A programok elemzése előzetes kategóriák meghatározása mentén történt. Eredmények: Megállapítható, hogy a középfokú nevelési-oktatási intézmények egészségfejlesztési programjaiban a célmeghatározás, az alapelvek, az egészségnevelés módszerei és eszközei, a program hatékonyságát vizsgáló mérési és értékelési folyamat rögzítése tekintetében jelentős hiányosságok tapasztalhatóak. Nem található lényeges eltérés a különböző iskolatípusok egészségfejlesztési programjainak tartalmát illetően. Következtetések: Indokolt a középfokú nevelési-oktatási intézményekben az egészségfejlesztési programok felülvizsgálata, átgondolása, valamint egységes irányelvek szerinti megfogalmazása, tartalmi és módszertani megújítása. Érdemes továbbá a korábbi és átdolgozott iskolai egészségfejlesztési programok összehasonlítása révén, az iskolai egészségfejlesztés hatékonyságát, eredményességét vizsgálni.  Kulcsszavak: egészségfejlesztés, egészségnevelés, fizikai aktivitás, egészségfejlesztési iskolai program