Az OGYÉI középiskolai e-cigaretta és dohányzás prevenciós programjának eredményei: az iskolai védőnők szerepe a programban / Pénzes Melinda [et al.]
Bibliogr.: p. 38-39. - Abstr. hun., eng.
In: Védőnő. - ISSN 1586-1538. - 2022. 32. évf. 1. sz., p. 31-41. : ill.
Bevezetés: Serdülők és fiatal felnőttek körében az elektronikus cigaretta (e-cigaretta) kipróbálás és használat gyors növekedése népegészségügyi krízisnek tekinthető, amely alááshatja az eddigi eredményes dohányzás elleni küzdelmet és újabb fiatal generációkat tehet nikotinfüggővé. Tanulmányunk célja, hogy bemutassa az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) középiskolás serdülők számára összeállított E-cigaretta és Dohányzás Prevenciós Program tervezési folyamatát, az iskolai védőnők szerepét a programban, valamint a megvalósult programok eredményeit. Módszer: Az elsődlegesen 16-18 éves középiskolás korcsoportot célzó, interaktív program tervezési és pilot része 2018-2020. között zajlott az OGYÉI munkatársai által. A program projektidőszakon túli fenntarthatósága érdekében iskolai védőnőket is bevontunk a program megvalósításába. A 2x45 perces prevenciós program megvalósítása 2021. április-június között zajlott jelenléti és online foglalkozások formájában. A program értékelésénél figyelembe vettük az elért osztályok és diákok számát, valamint ismereteik változását az intervenció előtt és közvetlenül utána felvett, 13 tételes tudásteszttel mértük. Eredmények: A prevenciós foglalkozásokon mindöszszesen 44 iskola 78 osztályából 1667 középiskolás diák vett részt. Az ismeretbővülésüket mérő tudás-skálán a diákok helyes válaszainak aránya a kiindulási 60,2%-ról 75,4%-ra nőtt a prevenciós programot követően. Az ismeretek gyarapodása a közép-magyarországi, észak-magyarországi és észak-alföldi iskolák diákjai, valamint a szakmát adó középiskolában tanulók körében volt a legjelentősebb. Húsz, előzetesen felkészített iskolai védőnő 44 osztályban vezetett prevenciós foglalkozást. Visszajelzéseik alapján az e-cigaretta használat egészségi hatásai, az aeroszoljában lévő ártalmas vegyületek, és a reklámok kipróbálást előmozdító szerepe voltak a legérdekesebb új információk a diákok számára. Következtetések: Eredményeink alátámasztják, hogy az egyalkalmas, dohányzás és e-cigaretta megelőzésre fókuszáló foglalkozáson résztvevő diákok ismeretei minden tekintetben jelentősen bővültek. A serdülők e-cigaretta használatának hatékony megelőzése érdekében célszerű a program rendszeres továbbfejlesztése a nemzet-közi ajánlások figyelembevételével. Kulcsszavak: elektronikus cigaretta, e-cigaretta, dohányzás, iskolai prevenció, serdülők, védőnő