Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=153339
MOB:2022/1
Szerzők:Láng András; Pohárnok Melinda
Tárgyszavak:SZÜLŐK; SZOCIALIZÁCIÓ; SERDÜLŐKOR; ÖNKÉP; ÉLETMINŐSÉG; KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK
Folyóirat:Psychiatria Hungarica - 2022. 37. évf. 1. sz.
[https://www.doki.net/tarsasag/pszichiatria/folyoirat.aspx]


  A szülői szocializációs célok kapcsolata a serdülők élettel való elégedettségével / Láng András, Pohárnok Melinda
  Bibliogr.: p. 50-51. - Abstr. hun., eng.
  In: Psychiatria Hungarica. - ISSN 0237-7896. - 2022. 37. évf. 1. sz., p. 41-51. : ill.


Háttér és célkitűzések: A serdülőkor legfontosabb feladatai közé tartozik a szülőkről való leválás és az önazonosság megtalálása. Ezen feladatok sikeres megoldásában a szülők és a család támogatása is elengedhetetlen. A szülői szocializációs célok olyan értékkészletet jelenítenek meg, amely egyrészt azonosulási lehetőséget jelent a serdülő számára, másrészt pedig befolyásolja a szülő-gyermek kapcsolatot. Az azonosulási és kapcsolati folyamatokon keresztül a szülői szocializációs célok a serdülők élettel való elégedettségével is kapcsolatban állhatnak. Vizsgálatunkban kíváncsiak voltunk arra, hogyan szerveződnek a szocializációs célok serdülők szülei esetében. Másrészt arra kerestük a választ, milyen kapcsolatban állnak a szülői szocializációs célok a serdülők élettel való elégedettségével. Módszer: Vizsgálatunkban 98 serdülőt (51 fiút és 47 lányt) nevelő kétszülős család vett részt. Mindkét szülő a szocializációs célokra vonatkozó kérdőívet töltött ki. A serdülők kérdőíven számoltak be élettel való elégedettségükről. Eredmények: A kapcsolódásra irányuló anyai és apai szocializációs célok két komponensre váltak szét. Ezeket engedelmességre nevelésnek és másokra irányultságra nevelésnek neveztük el. A függetlenségre irányuló anyai és apai szocializációs célok a szülők személye szerint különültek el két komponensre. Ezt a további két komponenst apai és anyai önazonosságra nevelésnek neveztük el. A serdülők élettel való elégedettsége az engedelmességre neveléssel mutatott pozitív együttjárást. Következtetések: Eredményeinket a serdülő és családja kapcsolatának életkori jellegzetességeinek tükrében értelmeztük. A látszólagos váratlan összefüggés az engedelmességre nevelés és az élettel való elégedettség között számos nem mért jelenség - pl. identitásfejlődés, családi kapcsolati sémák, szülői nevelői attitűdök - bevonásával feloldható. Kulcsszavak: szülői szocializációs célok, élettel való elégedettség, serdülőkor, identitás