Digitális távoktatás az orvosképzésben: a Semmelweis Egyetem Neurológiai Klinika gyakorlata és tapasztalatai / Dobronyi Levente, Ertsey Csaba, Bereczki Dániel
Abstr. hun., eng.
In: Orvosképzés. - ISSN 0030-6037. - 2021. 96. évf. 2. sz., p. 234-238. : ill.
A 21. század első két évtizedében a digitális kommunikáció és az internet alapú ismeretszerzés egyre nagyobb teret nyert hazánkban is. A hagyományos írott oktatási anyag mellett a hallgatói igények között is hangsúlyosan felvetődött az internet alapú ismeretanyag hozzáférhetősége. A hallgatói és oktatói szempontok alapján a Neurológiai Klinika munkatársai a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által kiírt TÁMOP-4.1.2.-08/2/A tananyagfejlesztési pályázat keretében 2010 során létrehozták a graduális neurológiai képzés számára a digitális oktatási anyagot. A kezdetben a Semmelweis Kiadó által működtetett rendszert mára az egyetem E-learning és Digitális Tartalomfejlesztő Központja vette át. A neurológiai e-learning tananyag népszerű, évente több mint 150 000 hallgatói hozzáférést regisztrál a rendszer. A digitális távoktatás szerepe jelentősen felértékelődött a COVID-19-járvány során. Az offline digitális tananyag kiegészült online valós időben történő oktatási módszerekkel, ami interaktív előadások, konzultációk és esetmegbeszélések tartására adott lehetőséget. A 2020 tavaszi tapasztalatok alapján a Zoom rendszerben közvetített élő, interaktív előadások népszerűek voltak, a becsatlakozó hallgatói létszám nagyobb volt, mint a hagyományos tantermi előadásokon szokásos hallgatói létszám. Az angol és német nyelvű oktatásban lehetőség nyílt külföldi előadó bevonására is. A digitális tananyag tartalmi megújítására is sor került: több mint 100 rövid videofile-ban mutatjuk be a neurológiai fizikális vizsgálat technikai részleteit. Hangsúlyozni kell, hogy az e-learning és a valós időben történő online oktatás kiegészíti, de nem helyettesíti és nem váltja ki a hagyományos oktatást. Olyan új oktatási módszer alkalmazásáról van szó, amely segíti a hallgatókat az önálló tanulásban, és formálisan is segítséget ad számukra a megszerzett tudás ellenőrzésére, de változatlanul a képzés része marad a személyes jelenléttel történő gyakorlati oktatás az orvosképzésben. Egy új irányzat a blended learning, mely során a digitális online és offline oktatás és tanulás elemei keverednek a személyes kontaktuson alapuló oktatási módszertannal. Kulcsszavak: neurológia oktatás, COVID-19, távoktatás, blended learning