Leendő és gyakorló biológiatanárok egészségdefinícióinak összehasonlító elemzése / Végh Veronika, Pusztafalvi Henriette
Bibliogr.: p. 18. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.24365/ef.v61i1.528
In: Egészségfejlesztés. - ISSN 1786-2434, eISSN 2498-6666. - 2020. 61. évf. 1. sz., p. 6-18. : ill.
Bevezetés: Jelen kutatás célja az volt, hogy felmérje a középiskolában tanító és a leendő biológiatanárok egészségfogalmát. A téma fontosságát indokolja, hogy a biológiaórákon kitüntetett figyelmet kap az egészségnevelés és az egészségfejlesztés, amelyben a pedagógus mintaszerepe hangsúlyosan jelenik meg. Az egyén egészségről kialakult nézetei hatással vannak az egészségmagatartására, így a pedagógusok, mint mintaadók és az óráikon elhangzott tartalmak is befolyásolják a tanulók egészségfelfogását. Módszertan: 153 gyakorló és 66 leendő biológiatanár vett részt az anonim, önkitöltős kérdőíves felmérésben. Az elemzéskor binomiális tesztet, Chi-négyzet és t-próbát végeztünk. Eredmények: A mozgás, a táplálkozás és az egészségtudatosság komponensek említésénél szignifikáns eltérést láthatunk a leendő és a gyakorló biológiatanárok egészség-definíciói között, a leendő tanárok javára. Az Egészségügyi Világszervezet teljes, 1964-es definíciója nem került megfogalmazásra egyik csoportban sem. A leendő biológiatanárok több mint 40%-a, a gyakorló tanárok több mint 30%-a egyik definíció komponenst sem jelezte válaszában. A testi-lelki jóllét említése volt a leggyakoribb, a komplexebb testi-lelki-szociális jóllétre hivatkozás a gyakorló tanároknál kis számban ugyan de megjelent, azonban a leendő tanároknál nem. Mindkét csoportban volt olyan válasz, amelyben a testi-lelki jóllét és a betegség hiánya komponensek kerültek megemlítésre. A betegség hiánya komponens a pozitív érzelemmel együtt fordult elő a leggyakrabban. Következtetések: Jövőbeli cél, hogy az egyetemi hallgatók egészségtudatos életmódot folytassanak, valamint, hogy ez a hozzáállásuk megmaradjon a későbbiekben is. Továbbá fontos az is, hogy a középiskolai biológiaórákon is megjelenjen az egészséges életmódra nevelés, melyben jelentős a tanári minta közvetítése. E felelősségteljes feladatkör betöltését, a pedagógusok egészségét támogató programokkal, tréningekkel, a tantárgyba beépíthető egészségfejlesztési tananyagokkal is javasolt támogatni, így a bioló-giatanár is nagyobb eséllyel formálhatja diákjait az egészséges életmód megvalósítása irányába a mindennapokban. Kulcsszavak: biológiatanárok, egészség definíció, középfokú oktatás