Az akupunktőri képesítések szerepe az akupunktúra randomizált, kontrollált vizsgálataiban / Oravecz Márk [et al.]
Bibliogr.: p. 115. - Abstr. hun., eng.
In: Lege Artis Medicinae. - ISSN 0688-4811. - 2018. 28. évf. 3. sz., p. 107-115. : ill.
HÁTTÉR - Az akupunktúra hatását elemző randomizált, kontrollált vizsgálatok több szempontból heterogének. Az egyes kórképek vonatkozásában vizsgált akupunktúrás beavatkozások, valamint a vizsgálatok felépítése terén is sokféleség mutatkozik. MÓDSZER - A hagyományos kínai orvoslás szerinti akupunktúrás beavatkozásokat vizsgáló leggyakrabban idézett randomizált, kontrollált tanulmányokat elemeztük a beavatkozásokat végző akupunktőrök képesítése tükrében. Ehhez az "Akupunktúrás klinikai vizsgálatok beavatkozásairól szóló beszámolók szabványa" (STandards for Reporting Interventions in Clinical Trials of Acupuncture) nevű módszertant használtuk. A kinyert adatokat nemzetközi oktatási ajánlásokkal és szabványokkal hasonlítottuk össze. EREDMÉNYEK - Az elemzett vizsgálatokban az akupunktőrökkel szemben támasztott végzettségi követelmények jelentős heterogenitást mutatnak: öt különféle képzési rendszert azonosítottunk, 120 és 3000 közötti kontaktóraértékekkel. Az elemzett vizsgálatok 93,75%-ában a megkövetelt minimális akupunktőri végzettség elmarad az Egészségügyi Világszervezet által kiadott irányelvekben és a Hagyományos Kínai Orvosi Egyesületek Világszövetségének képzési szabványában megadott minimális értékektől. A hagyományos kínai akupunktúra oktatásának nemzetközi heterogenitásáról a beszámolók 87,5%-a nem számol be, vizsgálati módszertanukban nem jelenik meg. MEGBESZÉLÉS - Az elemzett vizsgálatok általánosíthatósága, külső validitása megkérdőjelezhető a beavatkozásokat végző akupunktőrök képesítéseinek vonatkozásában. A jövőben érdemes lehet az akupunktúrával foglalkozó szisztémás irodalmi áttekintések elemzését is elvégezni a képesítési heterogenitásról való beszámolás teljesebb felmérése végett. Kulcsszavak: akupunktúra, hagyományos kínai orvoslás, randomizált, kontrollált vizsgálat, oktatás, STRICTA