Kerékpározás és légszennyezés Budapesten - egy pilot study eredményei / Péter Balázs [et al.]
Bibliogr.: p. 74-75. - Abstr. hun., eng.
In: Egészségtudomány. - ISSN 0013-2268. - 2017. 61. évf. 4. sz., p. 65-75. : ill.
A kerékpározás mint aktív közlekedési mód számos előnnyel járhat, de városi környezetben a légszennyezés jelentős kockázatot jelenthet az így közlekedőkre. Egy pilot study keretében a fizikai aktivitás és a légszennyezés kombinált egészségi következményeit vizsgáltuk meg budapesti adatokkal számolva. Ennek részeként a kerékpárosokat érő PM2,5 koncentráció és az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat automata mérőállomásain mért adatok közötti kapcsolatot az OKK-OKI saját mérésével vizsgáltuk. Azonos időszakra számítva a 24 órás mintavételünk eredménye 45,9 mikrogramm/m3, míg a Széna téri automata mérőállomás által mért koncentrációból származtatott érték 43,7 mikrogramm/m3. A használt számítási mód szerint a mért koncentráció esetén a légszennyezés 5%-kal növeli az általános halálozás kockázatát (RR=1,05), míg a fizikai aktivitás 20-22%-kal csökkenti (RR=0,78-0,80). Kulcsszavak: légszennyezés, kerékpár, személyi mintavétel, egészséghatás-becslés