Nyaki gerincszakasz mérése és a fejlődését befolyásoló tényezők általános iskolától az érettségiig / Kiss Beatrix [et al.]
Bibliogr.: p. 98. - Abstr. hun., eng.
In: Egészség-akadémia. - ISSN 2061-2850, eISSN 2063-8140. - 2016. 7. évf. 2. sz., p. 94-98. : ill.
Mind a felnőttek mind a gyermekek tartáshibája egyre jelentősebb népegészségügyi probléma. Kialakulásának oka lehet a hosszan tartó helytelen ülés, a számítógép használat, napjainkban már az okostelefon használat is. A helytelen ülés következtében növekszik a nyak protractios tartása, a fej előrehelyezettsége és a fokozott háti kyphosis lesz jellemző. Kutatásunk célja felmérni, hogy az általános és középiskolás diákok nyaktartása mennyiben tér el a helyestől, és ez hogyan változik a különböző korosztályokban. Vizsgálati anyag és módszer: A vizsgálatban a Pécsi Református Kollégium 105 diákját mértük fel, 7-18 éves kor között. Minden tanuló esetében megvizsgáltuk a fal-occiput távolságot álló helyzetben, három pozícióban: habituális tartásban, a gyermek által vélt helyes testtartásban és a tényleges helyes testtartásban. Ülő helyzetben fotografikus vizsgálatot végeztünk ugyanebben a három pozícióban, és az elemzés során 5 szöget számítottunk ki: sagittalis fej szöget, cervicalis szöget, protractio/retractios szöget, kar szöget, és thoracalis szöget vizsgáltunk. A statisztikai elemzést Microsoft Office Excel 2013 programmal készítettük el. Eredmények: Az életkor előre haladtával a habituális testtartás romlik. A 16 évesek fal-occiput távolsága szignifikánsan rosszabb, mint a 7-8 éveseké. A cervicalis szög esetében is szignifikáns a különbség. A 18 évesek cervicalis szöge szignifikánsan rosszabb volt, mint a 7-8 éves korcsoporté. A helyesnek vélt testtartás a 7-8 éves korcsoportban a legrosszabb. Ez azt jelenti, hogy ez a korosztály van legkevésbé tisztában azzal, hogyan kellene a helyes testtartást felvenni. Következtetés: A testtartási problémák már az általános és a középiskolások korosztályában is megjelennek, és a testtartás az életkor előrehaladtával romlik.