Újraélesztési és elsősegélynyújtási ismeretek szintje európai diákok körében / Pandur Attila András, Marton József
Bibliogr.: p. 204-205. - Abstr. hun., eng.
In: Egészség-akadémia. - ISSN 2061-2850, eISSN 2063-8140. - 2014. 5. évf. 3. sz., p. 199-205. : ill.
Bevezetés: Az alapszintű életmentő beavatkozások (BLS) ismerete és az ezzel kapcsolatos, megfelelő készségek évente milliók életét mentheti meg évente Európában. Célkitűzés: A szerzők célul tűzték ki a BLS ismeretek összehasonlítását Európa több országának fiataljai körében. Módszer: Összesen 13 európai országból, 1527 önkéntes részvételével történt a vizsgálat. A kérdőív szocio-demográfiai és a BLS ismereteket vizsgáló kérdéscsoportokból állt. A maximálisan elérhető pontszám 18 volt. Eredmények: A BLS oktatásban részesült fiatalok átlagosan 11,91 pontot értek el, míg azok, akiket nem oktattak életmentésre, átlagosan 9,6 pontot (p<0,001). A volt szocialista országok fiataljainak átlagos eredménye 10,13 pont volt, a nyugat-európai diákoké pedig 10,85 pont (p<0,001). A legjobb eredményt a svéd fiatalok szerezték, a legrosszabbat pedig a belgák. Megbeszélés: Az eredményekből kiderül, hogy az európai országok fiataljai körében jelentős eltérések vannak a BLS-sel kapcsolatos ismeretekben. A Nyugat-Európai országokban élők, illetve a BLS oktatásban részesültek magasabb ismeretszinttel rendelkeznek.