"Milyen anyja vagyok, milyen anyja lehetek sérült gyermekemnek?" : anya-gyermek kapcsolat-erősítés terápiás-fejlesztő csoportfoglalkozás keretein belül / Beleznai Györgyi, Gyírkis Ágnes
Bibliogr.: p. 401. - Abstr. hun., eng.
In: Pszichoterápia. - ISSN 1216-6170. - 2014. 23. évf. 6. sz., p. 393-401. : ill.
Csoportunkat korai fejlesztésben résztvevő, 6 hónapostól 2 éves korig terjedő, halmozottan sérült, életkoruk és mentális koruk között jelentős különbséget mutató gyermekek és szüleik számára hoztuk létre. A kiválasztás szempontjaként a sérülés foka mellett az anya-gyerek kapcsolatban jelentkező látványos deficit is megjelent. E kapcsolati hiány tapasztalatunk szerint a gyermekek fejlesztését akadályozza, illetve a fejlesztő foglalkozások keretein belül megnyugtató módon nem orvosolható. Ezért az anya-gyerek kapcsolatot fókuszba állító, pszichoterápiás kereteket alkalmazó csoportot hoztunk létre, amelyben a gyógypedagógiai és a pszichológiai eszköztár egymást kiegészítő módon kapott szerepet. Célunk az anya és gyermeke között kialakult sérült mentalizációs folyamat rekonstruálása, annak újrastrukturálása, a kommunikációs deficitek pótlása, az anya-gyerek kapcsolat bizalmi légkörének újraépítése volt. A folyamatban 4-5 állandó szülő-gyermek páros vett részt, akik hétről-hétre tapasztalták meg kapcsolatuk változását, alakulását a fejlesztések, az átélt és egymással megosztott érzések, kölcsönhatások és értelmezések mentén. Tanulmányunkban a számunkra is meglepetést okozó változásokról számolunk be, kiemelve az egyik anya-gyerek páros fejlődését.