Attitűdváltozások 18-19 éves fiúk körében a "FÜGE" drogprevenciós program hatására / Danku Nóra, Hegedűs Attila, Boncz Imre
Bibliogr.: p. 222-223. - Abstr. hun., eng.
In: Egészség-akadémia. - ISSN 2061-2850, eISSN 2063-8140. - 2013. 4. évf. 4. sz., p. 214-223. : ill.
Célkitűzés: Kutatásunk célja volt a résztvevő diákok attitűdváltozása alapján a "FÜGE" iskolai drogprevenciós program hatékonyságának feltárása. Adatok és módszerek: A kutatás a programot befogadó intézmény, a pécsi Zipernowsky Károly Műszaki Szakközépiskola diákjai körében végzett standard kérdőíves vizsgálaton alapult. A pre-vizsgálat a program megkezdése előtt, a poszt-vizsgálat a program befejezését követő 10 napon belül történt. A kutatás elemszáma 94 fő. Adatainkat a Microsoft Office Excel 2007 statisztikai szoftverben dolgoztuk fel és T-próbát alkalmaztunk. Eredmények: A résztvevő diákok válaszait elemezve kiderült, hogy programot követően 52,1%-ról 59,6%-ra nőtt azok aránya, akik mindent tudnak, és 3,2%-ról 2,1%-ra csökkent, akik semmit sem tudnak a drogokról (p=0,181). A "FÜGE" program hatására a diákok veszélyérzete a drogok irányába is jelentősen módosult. Szignifikáns változás (p=0,008) jelentkezett a marihuána vagy hasis kipróbálását tekintve. Az adott válaszok alapján végzett T-próba szerint szintén szignifikáns különbség mutatkozott a hallucinogén drogok (p=0,012) és az amfetamin, speed (p=0,046) kipróbálását illetően. Közel szignifikáns (p=0,071) összefüggést ismertünk fel az amfetamin, speed alkalmi használatára vonatkozóan. Továbbá szignifikánsan több tanuló véli a herbál drogok kipróbálását (p=0,001), alkalmi fogyasztását (p=0,050), illetve rendszeres használatát (p=0,003) veszélyesebbnek program után, mint azt megelőzően. Azzal az állítással azonban, hogy "nagyon sokat tanultam a foglalkozásokból", illetve hogy "sok olyan kérdésre kaptam választ, ami már régóta foglalkoztatott" mindössze a diákok kevesebb, mint 7%-a értett egyet. Következtetések: A "FÜGE" program eredményesnek bizonyult, mivel a résztvevők tudása gyarapodott, veszélyérzetük a drogokkal kapcsolatban változott, ugyanakkor a program információtartalmáról mindössze a diákok közel fele vélekedett pozitívan. Meg kell jegyeznünk, hogy a drogok veszélyeinek ismeretében bekövetkező változások nem feltétlenül járnak együtt a viselkedés, azaz a droghasználat változásával. A programok által kiváltott reakciók és vélemények vonatkozásában számolnunk kell a résztvevők szociokulturális sajátosságaival. Továbbá fontos a program tervezési fázisában a célpopuláció ismerete a befolyásolni szándékolt dimenziók mentén.