Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=110405
MOB:2014/1
Szerzők:Pohárnok Melinda
Tárgyszavak:SZÜLŐ-GYERMEK KAPCSOLAT; PSZICHOTERÁPIA
Folyóirat:Pszichoterápia - 2014. 23. évf. 1. sz.
[https://www.mentalport.hu/a-folyoirat/korabbi-szamok/]


  A szülő-gyermek dialógusok szerepe a szelf-fejlődésben: a narratív ko-konstrukcióval kapcsolatos kutatások és klinikai vonatkozások / Pohárnok Melinda
  Bibliogr.: p. 11-12. - Abstr. hun., eng.
  In: Pszichoterápia. - ISSN 1216-6170. - 2014. 23. évf. 1. sz., p. 4-12.


A tanulmány célja, hogy bemutassa: a szülő-gyermek dialógus kiemelten gyümölcsöző vizsgálati terepnek tekinthető mind a nyelvi-kognitív, mind a társas-érzelmi fejlődés szempontjából. Elgondolásunk szerint a szülő-gyermek dialógusok, különösen a szülő-gyermek emlékező beszélgetések több szempontból is figyelmet érdemelnek. Egyrészt - inkább kognitív pszichológiai megközelítésből - tetten érhető bennük az önéletrajzi emlékezet bontakozása, és az, hogy ez hogyan alakul az anya részvételének a függvényében. Másrészt - inkább pszichodinamikus megközelítésből - a korai, nyelv előtti dialógusok folytatásának tekinthetőei, így jelentős szerepet játszanak az érzelmi jelentésalkotás, érzelmi szabályozás folyamataiban. Amellett fogunk érvelni, hogy a párbeszédek sokrétű vizsgálata - amely egyaránt figyelembe veszi az anya-gyerek interakció vonásait és a közös történetalkotás során keletkezett elbeszélés jellegzetességeit is - gazdag információt szolgáltathat az anya-gyermek diád működéséről. Ezek az információk egyrészt bővíthetik tudásunkat arról, hogy a gyerekek anyjuk segítségével hogyan adnak jelentést a velük megtörténő dolgoknak, másrészt beavatkozási lehetőséget is nyújtanak.