A gastrooesophagealis refluxban szenvedő betegek elégedettségének felmérése / Szarka Nikolett [et al.]
Bibliogr.: p. 1717-1718. - Abstr. hun., eng.
In: Orvosi Hetilap. - ISSN 0030-6002, eISSN 1788-6120. - 2013. 154. évf. 43. sz., p. 1713-1718. : ill.
Bevezetés: A betegségek kezelésében a gyógyszeres terápia alkalmazása mellett fontos az orvos-beteg partneri viszonyt megalapozó kommunikáció. Célkitűzés: Annak a felderítése, hogy a beteg milyen kapcsolatot tud kialakítani kezelőorvosaival, valamint az ellátórendszerrel való elégedettségét mi határozza meg. Módszer: Gastrooesophagealis reflux miatt gondozott betegeket (n = 80) az ellátás szintjei alapján falusi (n = 20), pécsi (n = 20) és komlói (n = 20) háziorvosok betegei, valamint szakorvosok betegei (n = 20) csoportokba osztották. A betegek orvosukkal való kapcsolatának személyes voltára, a közöttük levő kommunikációra, a betegek elégedettségére vonatkozó kérdéseket tettek fel. Eredmények: Személyes problémával a betegek közel 80%-a kereste már háziorvosát, szemben szakorvosával (20%; p < 0,001). Háziorvosi rendelőkben a betegek elégedettebbek a betegségről kapott tájékoztatással (95%), mint a szakrendelőben (65%; p = 0,002). A háziorvosi rendelőkben több beteg nyilatkozta, hogy elegendő időt fordítottak rá (96,7%; 80%; p = 0,032). Következtetések: A betegek háziorvosukkal könnyebben kommunikálnak, közöttük közvetlenebb a kapcsolat. A mélyebb személyes viszony a háziorvosi praxisban gondozott betegek sikeres kezelésének záloga.