A Képességek és Nehézségek Kérdőív (SDQ-Magy) további vizsgálata nem-klinikai mintán, fiatal serdülők körében / Turi Eszter, Tóth Ildikó, Gervai Judit
Bibliogr.: p. 425-426. - Abstr. hun., eng.
In: Psychiatria Hungarica. - ISSN 0237-7896. - 2011. 26. évf. 6. sz., p. 415-426. : ill.
Bevezetés: A Képességek és Nehézségek Kérdőív (SDQ-Magy) a gyermekkori viselkedési és pszichés zavarok felmérésére és szűrésére alkalmas rövid, szülői és tanári, valamint 11 éves kortól önkitöltős változattal is rendelkező mérőeszköz. Jelen tanulmány célja az első hazai, nem-klinikai alkalmazás kiterjesztése idősebb korosztályra, a kérdőív pszichometriai jellemzőinek vizsgálata, az értékelők közötti egyezés és eltérés felmérése, nemi és életkori különbségek feltárása, valamint a klinikai tünetpontszámok meghatározása nem-klinikai populáción belül. Módszer: A kérdőív önkitöltős, szülői, és tanári változatát lakossági mintában, összesen 28612-17 éves iskolás gyermekről gyűjtöttük. Eredmények: A kérdőív skáláinak belső konzisztencia mutatói néhány kivétellel kielégítőek voltak, leginkább megbízhatónak a tanári változat mutatkozott. Jelentős eltérés a brit normatív adatokhoz képest kevés skálán volt. A probléma skálák között gyenge-közepes együtt járás volt, az értékelők közül a gyermekek és a szülők közötti egyezés közepesen erős volt. A fiúk a Viselkedési problémák és Hiperaktivitás, a lányok a Proszociális viselkedés és az Érzelmi tünetek skáláin kaptak magasabb pontszámot. Életkori hatás csak a tanárok értékeléseiben jelentkezett, akik az életkorral valamelyest súlyosabbnak látták diákjaik különféle problémáit. Javaslatot teszünk a tünetpontszámok klinikai határértékeire a normál és rendellenes tartomány között. Következtetések: Az SDQ skáláinak pszichometriai jellemzői, együtt járásai, és a nemek közötti különbségek összhangban vannak a korábbi magyar vizsgálattal és a nemzetközi tapasztalatokkal. Az értékelők közötti eltérések egyes skálákon felhívják a figyelmet a problematikus viselkedések szituációtól való függésére és a megfigyelők közötti eltérésekre, ezek potenciális fontosságára a kutatók és a gyakorlati szakemberek számára.