Milyen szerepre vállalkozhat az egészségnevelés a második évezredben? / Simon Tamás, Székely Lajos
Bibliogr.: p. 9-10. - Abstr. hun.
In: Egészségfejlesztés. - ISSN 1786-2434, eISSN 2498-6666. - 2010. 51. évf. 1-2. sz., p. 2-10. : ill.
Az egészségfejlesztés aktuális kérdése napjainkban: milyen szerepet kap az egészségnevelés a változó világban? A szerzők bemutatják, hogyan változik az élet és az egészség fogalmának értelmezése, milyen változáson megy keresztül az egészségnevelés filozófiája. A filozófiai megközelítés irányai közül elemzik a kognitív (health information), a magatartást alakító (health education), a személyre szóló (self-help), a közösségben végzett (közösségre orientált), a szervezett (kiscsoportos), a humánökológiai irányultságú, a kooperációs irányultságú és az integrált szemléletű (egészségfejlesztő) irányzatokat. Ezekből válogat a jövő egészségnevelése. A szerzők sorra veszik azokat az elnevezéseket (és tartalmakat), amelyekkel a magyar egészségnevelőket elnevezték. Mindezek alapján felteszik a kérdést: van-e a jövőben az egészségnevelésnek funkcionális és szervezeti létjogosultsága? Végül összegyűjtik a modern egészségnevelő karakterisztikumait és kitekintenek a második évezredre, igazolva, hogy a népesség egészségének válságos helyzetéből való kilábaláshoz diplomás egészségnevelőkre van szükség.