Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=88265
MOB:2005/4
Szerzők:Erdélyi Ildikó
Tárgyszavak:PSZICHODRÁMA
Folyóirat:Psychiatria Hungarica - 2005. 20. évf. 2. sz.
[https://www.doki.net/tarsasag/pszichiatria/folyoirat.aspx]


  A kapcsolati tudás a protagonista és a rendező interakcióin keresztül pszichodráma csoportokban / Erdélyi Ildikó
  Bibliogr.: p. 111. - Abstr. hun., eng.
  In: Psychiatria Hungarica. - ISSN 0237-7896. - 2005. 20. évf. 2. sz., p. 95-111. : ill.


A tanulmány a tekintet-kontaktustól a ,Jelen pillanaton" keresztül a "találkozás pillanatáig" követte az érzelmi viselkedés útját a pszichodráma csoportban megfigyelt kapcsolatokon keresztül. A Közös Rorschach eljárásával végzett vizsgálati adatok és a vizsgált játékok verbális és nem verbális interakció-elemzése alapjára a protagonista és a rendező párosokban a következő jelenségelv voltak leolvashatók:a) korai kapcsolati mintázatok;b) affektív összehangolódás;c) kapcsolati tudások illeszkedése egymáshoz.A felsorolt eredmények összefüggéseket teremtenek a terápiás "jelen pillainat" koncepciója és a tekintet-kontaktus szerepének elgondolása között. A tekintet-kontaktus megteremti az interakciós állapotnak azt az emocionális feszültségét, amelyben a "jelen pillanat" megvalósul. "Találkozási pillanat" kialakulásához pedig- amint ez vizsgálati anyagunkból kiderül - az affektív töltésű interakción kívül a protagonista (páciens) és a rendező (terapeuta) kapcsolati tudásárnak illeszkedése szükséges mind az implicit, mind az explicit kapcsolati tudás területén. A szavak világában kelnek ugyanis új életre azok a korai viselkedési mintázatok, amelyek az implicit memóriába íródtak be. Az emocionális töltés az implicit memóriában tárolódik, közvetlen hozzáférésünk nincsen, de a terápiás helyzet, így a pszichodráma is, a beszéden túli viselkedéshez hozzárendel szavakat, s a megnevezéssel kitágítja az emlékezés területét. Így kapcsolódnak egymáshoz a szimbolikusan nem reprezentált érzelmi viselkedésformák, amelyeknek részét képezi a tekintet-kontaktus, és a szimbolikusan reprezentált emlékek, amelyek a játék szóban közölt anyagát alkotják