A média hatása a dohányzásról való leszokásra / Gyenes Monika, Dézsi Csaba
Bibliogr.: p. 33. - Abstr. hun. eng.
In: Egészségfejlesztés. - ISSN 1786-2434, eISSN 2498-6666. - 2005. 46. évf. 1-2. sz., p. 27-33. : ill.
E térben és időben egyaránt szerény kiterjedésű kutatás is egyértelműen bebizonyította, hogy a tömegtájékoztatás hatása az egészségfejlesztésre és az egészségnevelésre egyaránt megkérdőjelezhetetlen. A jól megtervezett és szakmailag helytálló információk közvetítése az írott médián keresztül igen hatékony eszköz a dohányzásról való leszoktatás támogatására (vizsgálatunkban a hatékonyság 45%-os volt). Hangsúlyoznunk kell, hogy az egyszeri üzenetet közvetítő kampányszerű, mozgósító programokkal szemben az egyénre szabott, részletesen kidolgozott, megismételt üzeneteket és a magatartás-orvoslás elemeit is bevonó programok vonzóbbak a lakosság számára. Az országos médiakampányt élvező "Hagyd abba és nyersz!" programban Győr-Moson-Sopron megyéből 84 fő vett részt, míg a helyi ismert és elfogadott írott médiában meghirdetett "Mi leszoktatjuk!" programra 238 fő jelentkezett (283%-kal több!). A dohányzás bonyolult élettani és lélektani összefüggései miatt fontosnak tartjuk leszögezni, hogy az írott vagy elektronikus médiában meghirdetett leszokást támogató kampány esetében kívánatos volna olyan egészségügyi szakembereket bevonni, akik a közönségnek biztosított, kedvezményesen hívható telefonszámra, postafiókra vagy e-mail címre érkező egyedi problémákra válaszolnak, és igény esetén szakorvoshoz irányítják a leszokni vágyókat. Összességében sikeresnek tartjuk a meghirdetett programot. Úgy véljük, hogy a dohányzás visszaszorításában, ami a Népegészségügyi Program egyik legfontosabb alprogramja, egészségügyi szakemberek bevonása mellett a helyi és az országos, az írott és az elektronikus médiában történő folyamatos és szakmailag megalapozott tájékoztatás kulcsfontosságú elem a sikeresség érdekében.