Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=155694
MOB:2022/3
Szerzők:Matkovics Lilla; Czeglédi Edit
Tárgyszavak:GYERMEK; OBESITAS; ISKOLAEGÉSZSÉGÜGY; PSZICHOLÓGIA
Folyóirat:Orvosi Hetilap - 2022. 163. évf. 38. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/650/650-overview.xml ]


  Az iskola-egészségügyi ellátórendszer szerepe a gyermekkori elhízás prevenciójában - egy pilotvizsgálat tanulságai / Matkovics Lilla, Czeglédi Edit
  Bibliogr.: p. 1504-1505. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/650.2022.32569
  In: Orvosi Hetilap. - ISSN 0030-6002, eISSN 1788-6120. - 2022. 163. évf. 38. sz., p. 1499-1505.


A gyermekkori elhízás növekvő prevalenciát mutató, népegészségügyi jelentőségű probléma, ezért hatékony prevenciója társadalmi érdekünk. A gyermekkori elhízás prevenciójában az iskola-egészségügyi ellátórendszer szereplői kiemelt jelentőségűek. A tanulmány keretében egyfelől áttekintésre kerülnek a hazai iskola-egészségügyi ellátórendszer intézményi keretei, a szakemberek feladat- és kompetenciaköre és az Egészségügyi Világszervezet ajánlásai az elhízás prevenciója kapcsán. Másfelől interjút vettünk fel három iskolaorvossal és egy iskolavédőnővel. Az interjúkból kitűnt, hogy bár a leterheltségük magas, és a kapacitásuk véges, a rögzített feladataikon túl (mint amilyen például a rendszeres fizikális vizsgálat és a súlytöbblettel bíró tanulók szűrése, a testnevelésóra csoportbeosztásának elkészítése, a közegészségügyi teendők ellátása) számos esetben megvalósítják a súlyfelesleggel élő diákok szenzitív gondozását, a testsúlykontroll támogatását, gyakorta az iskola vezetőségével együttműködve. Kreatív megoldásaikkal, példamutató magatartásukkal, előremutató javaslataikkal rávilágítanak az iskola-egészségügyi ellátórendszer működésének optimalizálását szolgáló beavatkozási pontokra, hangsúlyt helyezve az egészségpolitikai döntéshozók szerepére is.  Kulcsszavak: gyermekkori elhízás, prevenció, iskola-egészségügyi ellátórendszer, alacsony intenzitású pszichológiai intervenciók