Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=158135
MOB:2022/4
Szerzők:Benke Fanni Anna; Lukács Andrea
Tárgyszavak:FIGYELEMHIÁNYOS ZAVAROK HIPERAKTIVITÁSSAL; SZÜLÉSZNŐK; KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK
Folyóirat:Egészségtudományi Közlemények - 2022. 12. évf. 2. sz.
[https://www.matarka.hu/szam_list.php?fsz=1401]


  A szülők és a pedagógusok hiperaktivitás-figyelemzavar tünetegyüttes ismeretének összehasonlítása / Benke Fanni Anna, Lukács Andrea
  Bibliogr.: p. 21. - Abstr. hun., eng.
  In: Egészségtudományi Közlemények. - ISSN 2063-2142. - 2022. 12. évf. 2. sz., p. 16-21. : ill.


A hiperaktivitás-figyelemzavar tünetegyüttes egy olyan rendellenesség, amely felismerése nem mindig egyértelmű és problémákat okozhat az érintetteknek és környezetüknek. A szülő mellett a pedagógus az a személy, aki idejében érzékelheti a problémát és minél hamarabb egészségügyi szakemberhez küldheti a gyermeket. A kutatás során azt vizsgáltuk, milyen ismeretekkel rendelkeznek a pedagógusok a betegséggel kapcsolatban és milyen gyakran találkoznak munkájuk során vele. Összehasonlítottuk a szülők és a pedagógusok betegséggel kapcsolatos ismeretét a hiperaktivitás-figyelemzavar tünetegyüttes ismeretére irányuló skálával (Knowledge of Attention Deficit Disorders Scale - KADDS). Öszszesen 70 szülő és 70 pedagógus töltötte ki a kérdőívet. A betegséggel kapcsolatos ismeretek hasonlóságot mutattak mind a két csoportnál (szülők: 21,37 +-5,06 versus pedagógusok: 21,27 +-6,14 pont). Több információval rendelkeztek a betegség tüneteiről és kevesebbel az ADHD természetéről, okairól és kimeneteléről. A pedagógusok 60%-a találkozott már munkája során ADHD-val diagnosztizált gyerekkel, de ismerete nem függött ettől. A szülők ismeretét meghatározta az iskolai végzettség (F = 3,665; p = 0,017). A gyermekek 41,4%-a állt gyógy-szeres kezelés alatt, amelyet 55%-ban hétvégén és/vagy iskolai szünetekben nem alkalmaztak. Az eredmények arra engednek következtetni, hogy az ADHD-s gyermekkel rendelkező szülők és a pedagógusok közepes ismeretekkel rendelkeznek a betegségről. A szülők ismeretsége szükséges, hogy a betegséget megfelelően tudják kezelni, míg a pedagógusok esetében fontos a korai felismerés és a speciális ellátás, valamint az, hogy a szülőket minél hamarabb megfelelő szakellátásra irányítsák.  Kulcsszavak: betegségismeret, figyelemzavar, hiperaktivitás, pedagógusok, szülők, tünetegyüttes