Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=150494
MOB:2021/4
Szerzők:Turucz Emilia; Truta, Teodora Sorana; Jerzicska Ernő; Boeriu, Marius Cristian; Szedejesi János
Tárgyszavak:SÜRGŐSSÉGI ÜGYELET, KÓRHÁZI; SZÁMÍTÓGÉPES SZIMULÁCIÓ; OKTATÁS, SZAKMAI; KORONAVÍRUS; SARS-COV-2; PANDEMIA
Folyóirat:Orvosi Hetilap - 2021. 162. évf. 40. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/650/650-overview.xml ]


  A virtuális valóság mint szimulációs módszer alkalmazása a telepített sürgősségi egységek, valamint COVID-19-kórházak személyzetének képzésében / Turucz Emilia [et al.]
  Bibliogr.: p. 1559-1600. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/650.2021.32227
  In: Orvosi Hetilap. - ISSN 0030-6002, eISSN 1788-6120. - 2021. 162. évf. 40. sz., p. 1591-1600. : ill.


Bevezetés: A COVID-19-pandémia okozta nagyfokú betegszám-növekedés ellátásának érdekében az egészségügyi rendszerek gyakran a kórházak teljes átszervezésére kényszerültek. A szakállomány gyors és hatékony felzárkóztatása kulcsfontosságú ilyen körülmények között. A telepített kórházi egységek személyzetének felkészítésére a virtuális valóságban levezethető csoportos gyakorlatozás ígéretes módszernek mutatkozik. Célkitűzés: Célunk egy telepített kórház személyzetének felkészítésére alkalmazott virtuális szimulációs gyakorlatsorozat tapasztalatainak bemutatása, valamint a létrehozott és kipróbált virtuális gyakorlatcsomagok adaptálási lehetőségeinek elméleti bemutatása a COVID-19-kórházak személyzetének gyors felzárkóztatását szolgáló gyakorlatsorozat lehetséges kivitelezése érdekében. Módszer: Három, prototípusként előállított virtuális gyakorlat került alkalmazásba két próbatanfolyam keretén belül. A virtuális színterek kialakítására az XVR szimulációs szoftvert használtuk. A gyakorlatok alkalmazhatóságának és hasznosságának kiértékelésére anonim kérdőíves felméréseket készítettünk. Az adatok feldolgozásában kereszttáblaelemzést és khi-négyzet-próbát alkalmaztunk. Eredmények: A két próbaképzésen nyolc ország képviseletében összesen 76 gyakornok vett részt. A résztvevők 63,9%-a szerint a módszer alkalmas ilyen jellegű gyakorlatok levezetésére, de további fejlesztéseket igényel. Véleményük, hogy technikai használata "elég könnyen" elsajátítható (59,7%), és interaktív (90,32%), valósághű (45,0%) szimulációs közeget biztosít. Megbeszélés: Eredményeink alapján a virtuális valóság egy alkalmazható módszer a telepített kórházak szakállományának valós bevetésekre való felkészítésére. A létrehozott virtuális gyakorlatcsomagok tartalma és szerkezete könnyen adaptálható egy COVID-19 ideiglenes egészségügyi egység sajátos munkakörülményeihez való gyors személyzeti felzárkóztatást szolgáló műhelygyakorlatok megszervezéséhez. Következtetés: A virtuális valóság ígéretes oktatási eszköz, amely kiegészítheti a nagy költségekkel és bonyolult szervezéssel járó terepgyakorlatokat, megközelítve azok oktatási hatásfokát. A virtuális térben megélt tapasztalatok valós szakmai élményekké alakulnak, és hozzájárulnak egy biztonságos és hatékony munkaközeg gyors kialakításához.  Kulcsszavak: virtuális valóság, COVID-19, telepített kórház, szimulációs gyakorlatok