Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=158105
MOB:2021/3
Szerzők:Pogácsás Nóra
Tárgyszavak:KÁBÍTÓSZEREK; PREVENCIÓ; CSALÁD; ISKOLÁK; SERDÜLŐKOR
Folyóirat:Interdiszciplináris Drogszemle - 2021. 2. évf. 3.sz.
[https://drogkutato.hu/archivum/ ]


  Drogprevenciós programok : 2. [r.] / Pogácsás Nóra
  Bibliogr.: p. 33-34. - Abstr. hun.
  In: Interdiszciplináris Drogszemle. - ISSN 2732-2963. - 2021. 2. évf. 3.sz., p. 26-34.


Jelen tanulmány célja a külföldön alkalmazott drogprevenciós programok néhány jó gyakorlatának bemutatása és a kutatási eredmények összehasonlítása, külön hangsúlyt fektetve a speciális igényekkel rendelkező tanulókra és iskoláikra. Elsőként a családot, főként a szülőket aktívan bevonó megelőző tevékenységek jellemzői kerülnek ismertetésre. Ezen programok központi eleme olyan készségek fejlesztése, melyek megerősítik a szülő-gyermek kapcsolatot és az egyéni döntéshozatalt. A családot aktívan bevonó prevenciós eljárások közül a "Strengthening Families Program" (SFP) felépítését, és hatékonyságvizsgálatát részletezem. Az oktatásban működő egyik legnépszerűbb amerikai megelőző beavatkozás a "Project Towards No Drug Abuse" (TND projekt), melynek sikerességéről számos kutatás számol be. A tanulmány végén kitérek olyan középiskolások helyzetére, akik speciális igényekkel rendelkeznek, így sok esetben kimondottan veszélyeztetettek lehetnek a szerhasználatot illetően. Ezen nehézségek orvoslására egy innovatív drogprevenciós tevékenységforma van kialakulóban, mely aktívan bevonja a szerhasználó fiatalokat, akik "szakértőkként" segíthetik sorstársaikat. Összességében a szakirodalmi áttekintés alapján elmondható, hogy azok a prevenciós eljárások a legsikeresebbek, melyek a motivációval és a döntéshozatallal kapcsolatos készségek fejlesztését célozzák meg az általános ismeretátadás mellett. Fontos eredmény, hogy nem lehet egy típusú megelőző programot minden populációban sikerre vinni, az egyéni igényekhez és a kulturális eltérésekhez történő alkalmazkodás elengedhetetlen a beavatkozások sikerességéhez.  Kulcsszavak: drogprevenció, megelőzés, család, iskolai környezet