Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=151056
MOB:2019/3
Szerzők:Herold Márton; Kiss Enikő Csilla
Tárgyszavak:MŰVÉSZET; KREATIVITÁS; EGZISZTENCIALIZMUS; SZORONGÁS; SZERELEM
Folyóirat:Psychiatria Hungarica - 2019. 34. évf. 3. sz.
[https://www.doki.net/tarsasag/pszichiatria/folyoirat.aspx]


  Az Élet fríze, avagy halál, szorongás és szerelem Edvard Munch munkásságában / Herold Márton, Kiss Enikő Csilla
  Bibliogr.: p. 320-321. - Abstr. hun., eng.
  In: Psychiatria Hungarica. - ISSN 0237-7896. - 2019. 34. évf. 3. sz., p. 311-321. : ill.


Edvard Munch norvég expresszionista festő volt, akinek A sikoly című festménye a világ egyik legismertebb képzőművészeti alkotása. Műveiben olyan pszichológiai szempontból jelentős témák jelennek meg, mint a szorongás, szerelem, betegség és halál. Alkotásaiban a társadalmi és személyes bizonytalanságok, feszültségek rendkívül érzékeny megjelenítésére volt képes. Kreativitásának hátterében meghúzódó lélektani működésének megismeréséhez a személyiségkutatás egy speciális esettanulmányi módszerét - a pszichobiográfiát - alkalmaztuk, melynek célja, hogy kulturálisan jelentős személyek életét és alkotásait lélektani elméletek és történettudományi eszközök segítségével vizsgálja, elemezze. A közlemény fókuszában az Élet fríze sorozat állt, mely - az alkotó szerint is - leginkább kifejezi művészi életfelfogását, mondanivalóját. Alkotókészségének értelmezésére a winnicotti, kleini egzisztenciális pszichológiai elméleteket alkalmaztuk, melyeken belül elsősorban az átmeneti tér, a reparatív fantázia és a halál tudatának életet gazdagító szerepét hangsúlyozzuk. Eredményeink szerint Munch a korai tárgykapcsolati zavarokból fakadó szorongást, feszültséget a művészi szublimációval tartotta ellenőrzés alatt, s egyben ez volt a motorja művészi tevékenységének is. A szublimációs tevékenység azonban hosszú távon nem tudta oldani a belső feszültségeket, ami végül összeomláshoz vezetett. Kulcsszavak: Edvard Munch, művészet, kreativitás, tárgykapcsolat-elmélet, egzisztencializmus