Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=133193
MOB:2019/1
Szerzők:Rácz Olivér; Linková, Marcela; Jakubowski, Krzysztof; Link, Robert; Kuzmová, Daniela
Tárgyszavak:INZULIN; BETEG EGYÜTTMŰKÖDÉSI KÉSZSÉGE; BETEGOKTATÁS
Folyóirat:Orvosi Hetilap - 2019. 160. évf. 3. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/650/650-overview.xml ]


  Az inzulinkezelés elkezdésének gyakorlati akadályai 2-es típusú cukorbetegekben - a "pszichológiai inzulinrezisztencia" leküzdése / Rácz Olivér [et al.]
  Bibliogr.: p. 96-97. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/650.2019.31269
  In: Orvosi Hetilap. - ISSN 0030-6002, eISSN 1788-6120. - 2019. 160. évf. 3. sz., p. 93-97. : ill.


A 2-es típusú diabetes mellitus progresszív betegség, amelynek következtében az endogén inzulin szekréciója fokozatosan nagyon alacsony szintre csökken. Amennyiben ez bekövetkezik, akkor inzulin nélkül a kezelés nem képes biztosítani a megfelelő anyagcserekontrollt. A szerzők annak a problémának keresik az okát, hogy miért késik gyakran az inzulinkezelés bevezetése a 2-es típusú cukorbetegekben annak ellenére, hogy ennek alapelvei részletesen ki vannak dolgozva. A késés okait két csoportra lehet osztani: az egyik a betegek félelme és ellenkezése (pszichológiai inzulinrezisztencia - PIR) különböző kognitív, emocionális és más okokból. A másik a "klinikai inercia", amikor az orvos nem képes érthetően és meggyőzően elmagyarázni betegének, hogy miért szükséges az inzulinkezelés. A két oknak közös háttere van, és ez a 2-es típusú diabetes patogenezisének és az inzulinkezelés szükségessének elégtelen ismerete, illetve az orvos-beteg kommunikáció hiányossága. A szerzők a megoldást az orvosok és segítőtársaik (nővérek, edukátorok, pszichológusok) hatékonyabb graduális és posztgraduális oktatásában, a szakemberek együttműködésében és az ehhez kapcsolódó hatásos betegoktatásban látják.  Kulcsszavak: inzulinkezelés, graduális és posztgraduális oktatás, betegoktatás