Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=132256
MOB:2018/3
Szerzők:Nagy Luca Zsuzsa; Balázs Katalin
Tárgyszavak:EGÉSZSÉGMEGŐRZÉS; KOMMUNIKÁCIÓ; REKLÁM; FÉLELEM
Folyóirat:Psychiatria Hungarica - 2018. 33. évf. 2. sz.
[https://www.doki.net/tarsasag/pszichiatria/folyoirat.aspx]


  Félelemkeltő egészségkommunikáció és a megküzdési stílus / Nagy Luca Zsuzsa, Balázs Katalin
  Bibliogr.: p. 123-124. - Abstr. hun., eng.
  In: Psychiatria Hungarica. - ISSN 0237-7896. - 2018. 33. évf. 2. sz., p. 106-124. : ill.


Bevezetés: A közleményben bemutatott vizsgálat célja az egészségmagatartásra ösztönző - különböző témájú és eltérő mértékben félelemkeltő - társadalmi célú reklámok (TCR-ek) megítélésének tanulmányozása volt a vizsgálati személyekre jellemző megküzdési módokkal összefüggésben. Aktualitása abban áll, hogy a személyiségvonások és a meggyőzhetőség kapcsolatából kiindulva gyakorlati következtetéseket von le a sikeres egészségkommunikáció megformálására. A vizsgálat elméleti keretét Kim Witte Kiterjesztett Párhuzamos Feldolgozási Modellje (EPPM), illetve Endler és Parker megküzdési stílusokkal kapcsolatos koncepciója adja. Módszer: Az online felületen, kérdőíves módszerrel zajló vizsgálat mintáját 140 fiatal felnőtt alkotta. A vizsgálati személyek két-két félelemkeltő társadalmi célú reklám megtekintését követően az RBD (Risk Behavior Diagnosis) Skála itemein keresztül ítélték meg a reklámokat, majd a Megküzdés Stresszhelyzetekben kérdőív (CISS-48) tételeire adtak választ. Eredmények: A hipotézisek vizsgálata során végzett ismételt méréses varianciaanalízis alapján a megküzdés és a meggyőzésre adott válaszok közötti összefüggés nem lineáris és nem univerzális. Következtetések: Egyértelmű következtetést nem vonhatunk le a konsruktumok kapcsolatáról, de valószínűsíthető, hogy a személyekre jellemző megküzdési mód és a társadalmi célú reklámokra adott válaszok kapcsolatában a reklámok témája fontos módosító, vagy közvetítő tényező lehet. Kulcsszavak: egészségmagatartás, egészségkommunikáció, félelemkeltés, társadalmi célú reklám, Kiterjesztett Párhuzamos Feldolgozási Modell, feladat-, érzelem-, elkerülésorientált megküzdési stílusok