Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=119169
MOB:2016/1
Szerzők:Szűcs Sándor
Tárgyszavak:REHABILITÁCIÓ; GYÓGYTORNA; GYERMEK
Folyóirat:Fizioterápia - 2015. 24. évf. 4. sz.
[http://www.gyogytornaszok.hu/index.php?page=folyoirat]


  Gyógytornászként a korai fejlesztésben / Szűcs Sándor
  Bibliogr.: p. 7. - Abstr. hun., eng.
  In: Fizioterápia. - ISSN 1789-4492. - 2015. 24. évf. 4. sz., p. 3-7.


A kora gyermekkori intervenció gyakorlata a leginkább érzékeny fejlődési szakaszban biztosít lehetőséget a fejlődésmenetükben eltérő gyermekek, valamint családjaik megsegítésére. Nem csupán lehetőség ez, hanem óriási felelősség is. Az egészségügy, az oktatás, a szociális rendszer mind-mind része kell hogy legyen ennek a munkának, és ahogy a gyermek és a család megközelítésének alapfeltétele a megfelelő kommunikáció, így az interdiszciplináris szemléletű munka is ennek alapján valósulhat meg. A gyógytornásznak tehát nem csupán feladata, hanem kiemelt felelőssége is van, ha ezen a területen kíván tevékenykedni. Az elméleti és gyakorlati tudáson túl folyamatosan mérlegelnie kell jogait és kompetenciáit, ez a minőségi munka alapfeltétele. Sajnos nem egészen tisztázott mindez a gyakorlatban, mivel eltérő lehet a szakemberek szakmai és intézményi háttere. Az önállóan tevékenykedő szakember, bármennyire profi is a szakterületén, nehéz helyzetbe kerülhet. Rengeteg szempontot lehetne itt felsorolni a közhelyesnek tűnő, de valóban igaz több szem többet lát elvtől egészen a szakmai fejlődésen, interdiszciplináris szemléleten, teammunkán át a diagnosztikai kompetenciák kérdéséig. Mindenesetre két dolgot le kell szögeznünk: a diagnosztikai folyamatok csak orvos jelenlétében és felügyelete mellett végezhetők, illetve a szakma alapvető elvárásának, azaz evidenciák keresésének, kutatásnak, ellenőrzésnek folyamatosan jelen kell lennie a tevékenységünk során. A gyógytornász kompetenciáinak pontosabb meghatározása a kora gyermekkori intervenció területén sürgető feladat, melyeket csak akkor tudunk elvégezni, ha a kölcsönös kommunikációra nyitottak vagyunk.