Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=119007
MOB:2016/1
Szerzők:Nagy Henriett; Magyaródi Tímea; Séllei Beatrix
Tárgyszavak:ÉRZELMEK; PSZICHOLÓGIA; INTELLIGENCIA
Folyóirat:Magyar Pszichológiai Szemle - 2015. 70. évf. 4. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/0016/0016-overview.xml]


  A képességalapú érzelmi intelligencia: új paradigmák a tesztfejlesztésben és pontozásban : hazai tapasztalatok az érzelemmegértés és érzelemszabályozás szituációs tesztekkel  / Nagy Henriett, Magyaródi Tímea, Séllei Beatrix
  Bibliogr.: p. 843-846. - Abstr. hun., eng.
  In: Magyar Pszichológiai Szemle. - ISSN 0025-0279, eISSN 1588-2799. - 2015. 70. évf. 4. sz., p. 827-846. : ill.


Jelen tanulmány két, a MSCEIT (Mayer-Salovey-Caruso Érzelmi Intelligencia Teszt) alternatívájaként megjelenő érzelmi intelligencia (EI) tesztre: az Érzelemmegértés (STEU) és az Érzelemszabályozás (STEM) szituációs tesztekre fókuszál. A STEU azért újszerű megközelítés az EI-mérés területén, mert bevezeti a sztenderdekre épülő pontozás lehetőségét, a STEM pedig azért, mert az SJT (situational judgement test method) megközelítést alkalmazza. Jelen kutatás célja a STEU- és STEM-tesztek magyar változatainak elkészítése, valamint a tesztek megbízhatóságával és validitásával kapcsolatos bizonyítékok bővítése. A tesztek érvényességének vizsgálata során a STEU- és STEM-pontszámok fluid intelligenciával, vonás EI-vel, érzelemfelismerő képességgel, személyiséggel, valamint az alexithymiával és az élettel való elégedettséggel mutatott együttjárásait elemeztük. Konklúzióként megállapíthatjuk, hogy ezek az új tesztfejlesztési, illetve pontozási megközelítések hasznosak és ígéretesek a képességalapú EI-mérés területén, ugyanakkor további vizsgálatok szükségesek, ha igazolni szeretnénk, hogy a STEU- és a STEM-tesztek inkább mérnek érzelmi intelligenciát, mint más kognitív képességet, illetve, hogy az EI-feladatok együttesen különálló faktort alkotnak, amely megkülönböztethető más kognitív képességektől.