Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=99710
MOB:2011/4
Szerzők:Marcsa Boglárka; Marton Nikolett; Fehér Szilvia; Dunay György; Török Klára
Tárgyszavak:BALESETEK, KÖZLEKEDÉSI; STATISZTIKA; IGAZSÁGÜGYI ORVOSTAN
Folyóirat:Medicus Universalis - 2011. 44. évf. 3. sz.
[https://www.medicusuniversalis.hu/]


  Tömegközlekedési eszközök okozta halálos kimenetelű gyalogos balesetek Budapest területén (1994-2008) / Marcsa Boglárka [et al.]
  Bibliogr.: p. 143. - Abstr. hun.
  In: Medicus Universalis. - ISSN 0133-1973. - 2011. 44. évf. 3. sz., p. 139-143. : ill.


Célkitűzés: Az 1994-2008 közötti, Budapest közigazgatási területén belül történt tömegközlekedési eszköz okozta halálos gyalogos balesetek vizsgálata. Anyag és módszer: A Semmelweis Egyetem Igazságügyi és Biztosítás-orvostani Intézet boncjegyzőkönyvei közül elemeztük azokat, amelyekben tömegközlekedési eszköz általi elütés okozta a gyalogos halálát. Vizsgáltuk a sérülések típusait, elhelyezkedését, a sérültek korát, nemét, véralkoholszintjét, túlélését, valamint a balesetek időpontját, helyszínét és körülményeit. Eredmények: A vizsgált időszakban (1994-2008) Budapesten történt összes halálos kimenetelű gyalogos baleset közül 1803 eset elemzése történt intézetünkben, ennek 14,5%-át (262 eset) okozták tömegközlekedési eszközök (47,3%-ban vonat, 30%-ban villamos, 18,3%-ban busz, 1,9%-ban trolibusz, 1,9%-ban metró, 0,4%-ban HÉV). A sérültek 70,6% férfi, 29,4% nő; 36,3%-uk alkoholos befolyásoltság alatt állt a baleset bekövetkeztekor. Az esetek 66,4%-ában a közlekedési szabályok figyelmen kívül hagyását találtuk. Az esetek 37%-ában koponyasérülés volt a halál oka. Egy hétnél hosszabb túlélés a balesetet követően csak 10,3%-ban történt. Következtetés: A sérültek között jelentősen nagyobb volt a férfiak aránya. A halálos kimenetelű gyalogos baleseteket túlnyomó részt a közlekedési rendszabályokat megszegő, illetve ittas állapotú gyalogosok okozták. A vizsgálati eredményeink azt mutatják, hogy a nagyvárosi környezetben a nehéz gépjárművek, ill. a vonatszerelvények a gyalogosok számára különösen nagy veszélyt jelentenek, és szükséges lenne a gyalogosok közlekedési védelmének fejlesztése, prevenciós stratégiák kidolgozása a balesetek megelőzése érdekében.