Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=95871
MOB:2011/1-2
Szerzők:Pilling János; Tényi Tamás; Fehér László
Tárgyszavak:SCHIZOPHRENIA; MOTIVÁCIÓ; BETEG EGYÜTTMŰKÖDÉSI KÉSZSÉGE
Folyóirat:Psychiatria Hungarica - 2010. 25. évf. 1. suppl.
[https://www.doki.net/tarsasag/pszichiatria/folyoirat.aspx]


  KOMP: szkizofrén betegek terápiás együttműködését segítő kommunikációs módszer / Pilling János, Tényi Tamás, Fehér László
  Bibliogr.: p. 48. - Abstr. hun., eng.
  In: Psychiatria Hungarica. - ISSN 0237-7896. - 2010. 25. évf. 1. suppl., p.  36-48. : ill.


A szkizofrénia sikeres kezelésének, a relapszusok megelőzésének egyik legfontosabb akadályozó tényezője a páciensek hiányos együttműködése a gyógyszeres és nem gyógyszeres terápiákkal. A részleges compliance hátterében gyakran a betegségbelátás hiánya "anozognózia" áll, ilyen esetekben a klasszikus pszichoedukációs módszerek kevéssé hatásosak. A szkizofrénia kezelésében jártas klinikusok és kommunikációs szakértők közösen dolgozták ki 2008-ban a KOMP módszert, amelynek során Xavier Amador LEAP modelljét a hazai körülményekre adaptáltuk és olyan, gyakorlatias megoldásokkal bővítettük, amelyek tovább javíthatják a segítő és a beteg kapcsolatát. A KOMP módszer szemléletét a betűszó elemei jelzik: Kapcsolat - Odafigyelés - Motiváció - Partnerség. A modell egyesíti és egységes szemléleti keretbe foglalja a reflektív figyelem, az empátia, a motivációs interjú és a közös döntéshozatal kommunikációs mechanizmusait. Ez a megközelítés a tünetek helyett a beteg személyes és reális céljait állítja középpontba, elősegítve ezzel az orvos és a beteg jobb együttműködését. 2009-2010 folyamán országosan összesen 28 akkreditált, egész, illetve fél napos, interaktív, gyakorlással egybekötött KOMP tréningen 447 fő (pszichiáter szakorvos, pszichiáter rezidens, pszichiátriai szakdolgozó, pszichológus és más segítő) vett részt és sajátította el a módszer alapjait. A tréningeket tartalmi, gyakorlati hasznosság szempontjából - 1-5-ig terjedő skálán - minden alkalommal 4,5 fölött értékelték a résztvevők.