Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=133413
MOB:2007/4
Szerzők:Balogh Mónika; Rantalné Szabó Márta; Grósz Károlyné
Tárgyszavak:SERDÜLŐKOR; MENTÁLIS EGÉSZSÉG; ISKOLAEGÉSZSÉGÜGY; VÉDŐNŐ
Folyóirat:Acta Sana - 2007. 2. évf. 1. sz.


  A védőnő mentálhigiénés lehetőségei egy gimnáziumi felmérés kapcsán / Balogh Mónika, Rantalné Szabó Márta, Grósz Károlyné
  Bibliogr.: p. 30. - Abstr. hun., eng.
  In: Acta Sana. - 2007. 2. évf. 1. sz., p. 24-31. : ill.


Bevezetés: A mai, rohanó világban gyermekeinket, fiataljainkat egyre több olyan külső hatás éri, melyekre, ha nem figyelünk oda kellő időben és kellő szaktudással, akár visszafordíthatatlan következményei is lehetnek. A serdülőkor átmenet a gyermek és a felnőttkor között, amely egy normál "krízisállapot", tele feladatokkal, kihívásokkal és elvárásokkal. Az addigi védettségből ki kell lépnie, vállalva döntéseit, gondolatait és tetteinek következményeit. Az utóbbi években jelentősen megnövekedett a különböző eredetű pszichés- mentális megbetegedések száma, ebben az életkorban is. A mentális egészség éppoly fontos, mint a testi- lelki- szociális jóllét. A mentális problémák rontják a fiatal esélyeit, a rá váró feladatok teljesítésének eredményességét, és negatív hatással vannak a serdülő mentális egészségének fejlődésére. Célkitűzés: Vizsgálatunk céljául a gimnáziumi tanulók mentális egészségi állapotának felmérését tűztük ki. Továbbá fel akartuk mérni azt, hogy a serdülők hogyan ítélik meg saját egészségi állapotukat, iskolai teljesítményüket és társas kapcsolataikat (család, barátok). Módszer: Vizsgálatunk módszere az írásbeli kikérdezés volt, amelyhez a kérdőív eszközét használtuk. A kérdőívünk három részből állt: QL kérdőív, Gyermek depresszió kérdőív rövidített változata és időbeosztásra vonatkozó kérdőív. Eredmények: A vizsgálatban részt vevő serdülők körében magas számban fordulnak elő azok a tanulók, akik saját testi- lelki egészségüket nem tartják kielégítőnek. A minta számához és a korosztályhoz viszonyítva a tanulók nagy százaléka jelezte a szorongást, az állandó feszültséget, és ugyancsak magasnak mondható azoknak a száma, akik az öngyilkosság gondolatával foglalkoznak/ foglalkoztak már. A serdülők társas kapcsolataira jellemző, hogy a felsőbb évfolyamosok kapcsolatai átrendeződnek, a családdal szemben előtérbe kerülnek a barátok. Következtetés: A vizsgálat során felmerült problémák megoldására sürgős beavatkozásra van szükség mind az iskolában, mind a családban. A probléma megoldása "csapatfeladat", amely csapatban az iskolában dolgozó szakemberek mellett a védőnőnek (iskola- ifjúsági védőnőnek egyaránt) is részt kell vállalnia, szakmai hozzáértésével és kompetenciahatárain belül. A team tagjai célul tűzzék ki, hogy ne csak a tanulmányi eredményekben érjenek el sikereket a tanulók, de lelkileg és mentálisan is egészségesek legyenek a középiskolai tanulmányok befejeztével, hogy nagyobb eséllyel indulhassanak el egy sikeres, produktív élet útján.