Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=90228
MOB:2007/4
Szerzők:Schnelbach Edina Bernadett; Bárdossy Ágota; Bécs Istvánné; Kiss Katalin; Paskó Márta; Talmácsiné Brachna Andrea; Simon Tamás
Tárgyszavak:EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS; ÉLETMÓD; ISKOLAEGÉSZSÉGÜGY; EGÉSZSÉGÜGYI FELMÉRÉSEK
Folyóirat:Egészségfejlesztés - 2007. 48. évf. 1-2. sz.
[https://folyoirat.nefi.hu/index.php?journal=Egeszsegfejlesztes ]


  A pedagógusok ismeretei az egészséges életmód 12 pontjáról / Schnelbach Edina Bernadett [et al.]
  Bibliogr.: p. 38. - Abstr. hun., eng.
  In: Egészségfejlesztés. - ISSN 1786-2434, eISSN 2498-6666. - 2007. 48. évf. 1-2. sz., p. 32-38. : ill.


Az egészséges életmódot meghatározó tényezők ismerete és azok betartása elengedhetetlen a várható élettartam és az élet minőségének növelése érdekében. Ezen ismeretek elsajátítása már az iskolapadokban kell, hogy elkezdődjön. A pedagógusok szerepe tehát kétségtelenül fontos a helyes egészség-magatartás kialakításában. Kérdőíves felmérésünk során arra voltunk kíváncsiak, hogy a pedagógusok mennyire ismerik az egészséges életmód megvalósításához szükséges 12 pontot. Kutatásunk során azt tapasztaltuk, hogy a megkérdezett 268 pedagógus közel 100%-a egyaránt fontosnak tartja az egészséges táplálkozást, valamint a rendszeres testmozgást a helyes életmód kialakításában. Míg a tanárok mintegy 60%-a említést tesz a stressz és a káros szenvedélyek (dohányzás, alkohol) egészségre ártalmas hatásáról, addig a drogtagadás, a kiegyensúlyozott szexualitás, a személyi higiéné, az egészségügyi ellátás, valamint a környezetvédelem szükségességének hangsúlyozása kevesebb mint 40%-os gyakorisággal olvasható a kérdőíveken, a balesetek megelőzését pedig mindösszesen 17 pedagógus (6%) sorolta fel válaszai között. A 12 pont gyakorisági sorrendjében lényeges eltérést nem találtunk a férfiak és a nők között. A helyes válaszok számának eloszlása a Gauss-görbét követi. A tanárok többsége legalább öt helyes életmódhoz szükséges tényezőt ismer, és sajnos olyan is akad, aki egy ilyen tényezőt sem tudott megnevezni helyesen. Elsődleges feladatunk tehát a tanárok ismereteinek bővítése az egészséges életmódot meghatározó tényezők tekintetében. Ennek megvalósításában pedig kiemelt szerepe lehet a különböző egészségnevelő továbbképzéseknek, a megfelelő oktatási feltételek kialakításának és nem utolsósorban a médiának.