Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=77807
MOB:2007/2
Szerzők:Mezősi Emese; Calinescu Rosalba; Nemes Orsolya; Bódis Beáta; Ruzsa Diána; Bajnok László
Tárgyszavak:BASEDOW-KÓR; HYPERTHYREOSIS
Folyóirat:Magyar Belorvosi Archívum - 2006. 59. évf. 2. sz.
[http://www.belgyogyasztarsasag.hu/folyoirat.aspx?web_id=&tmi=0&f=1&an=1932#j]


  Hyperthyreosis-recidíva Basedow-kórban, tartós tireosztatikus kezelés után / Mezősi Emese [et al.]
  Bibliogr.: p. 113. - Abstr. hun., eng.
  In: Magyar Belorvosi Archivum. - ISSN 0133-5464. - 2006. 59. évf. 2. sz., p. 109-113. : ill.


A Basedow-kór által okozott hyperthyreosis kezelése máig sem megoldott. A tireosztatikus kezelés elhagyása után a betegek felében a pajzsmirigy-túlműködés kiújulásával kell számolni. A szerzők retrospektív vizsgálatukban a Pécsi Egyetem endokrin szakrendelésén 2004. december és 2005. december között gondozott Basedow-kóros betegek (53 nő, 20 férfi, életkor 47 [15-77] év) adatait értékelték, akik minimum egy éven keresztül tireosztatikus kezelésben részesültek és a gyógyszert legalább 2 hónapja elhagyták. A tireosztatikus kezelés ideje a jelenlegi ajánlást lényegesen meghaladó, átlagosan 3,6 év, a medián követési idő 11 hónap volt. A két éven túl, átlagosan 4,6 évig kezelt csoportban a recidíva ugyanolyan arányban következett be (54%), mint az 1-2 évig kezelt betegek esetében (48%). A relapszus vonatkozásában kockázati tényező volt a 40 évnél fiatalabb életkor, a nagy strúma, a pozitív TSH-receptor-ellenes antitest (TRAK) titer, a társuló autoimmun betegség, az endokrin orbitopathia és a Metothyrin-allergia. A kombinált (tireosztatikum és L-tiroxin) kezelésben részesülő betegekben a recidíva ritkább volt. Nem befolyásolta a betegség kiújulását a nem, a pajzsmirigy göbössége és a negatív TRAK-titer. Összefoglalva, Basedow-kórban a tartós, két éven túli tireosztatikus terápia nem csökkenti a kezelés elhagyását követő recidíva valószínűségét.